Wednesday, October 14, 2009

TANGGUNGJAWAB TERPIKUL DIBAHUKU..


Satu nombor yang tak dikenali tertera di skrin telefonku..sape pulaklah yang telefon malam2 ni..hati kecilku berkata..

Hello..assalamualaikum..”
“ Walalaikumusslam..aku mendengar sayup2 suara nyaring memberi salam..
“ Angah!Sabirin ni..”
Oooo..Sabirin..Angah ingat sape tadi..”
Kenapa Sabirin..??”
Pelik jugak aku tetiba sahaja adik lelaki yang ke-5 ini menelefonku..
Angah..Sabirin periksa esok..”
“Ooo..adik angah pekse yek esok..dah tu macam mane?adik angah ok ke??study tak??
Study..ok..jawab adikku ringkas..
“ Angah doakan Sabirin ye..mendatar suara adikku..ada bunyi mengharap disitu..”

“Ye..Sabirin jangan risau..angah doakan..Sabirin dah telefon mak belum??”Telefon lah mak..minta maaf kat mak n ayah dan mintak doakan..”
Dah..Sabirin baru telefon mak..”
Oklah kalau camtu..takpe..adik angah jangan risau ye..Insyaallah..adik angah boleh buat..Sabirin buatlah solat hajat..doa pada Allah supaya mudah dlm menjawab..”
“ Nanti..waktu jawab periksa..ingat Allah..insyaallah..Allah akan bantu..”

“ Baik angah..”
“ Ok..dahlah..adik angah buat betul2 ye esok..jaga diri elok2..”
Ok angah..assalamualaikum..
“Waalaikumusslam..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Dialog ringkas antara aku dgn adik lelaki Sabirin yang kini belajar di SMA Al-Khairiyyah Al-Islamiyyah Mersing dalam Tingkatan 4..Insyallah,dia akan menduduki exam SMA nya pada hari esok..mungkin dia risau maka dia menelefon angahnya ini..sudah jadi kebiasaan adik2..bila mereka hendak exam mereka suka menelefon aku..krn aku akan memberi kata-kata semanagt untuk mereka..Hanya itu yang aku mampu selain mendoakan kejayaan adik2ku..hendak membantu mengajar mereka..kami semua sememangnya berjauhan dan masing2 tinggal di asrama..hanya kata-kata semnagt dan doa yang mampu aku berikan..Untuk tahun ini aje..3orang adikku akan menduduki exam penting..adikku Asraf, Maahad Johor akan menduduki exam STAMnya..kalau tak salah aku..minggu depan..Hishamiakim T.5 akan menduduki SPM pada bulan 11 ini..dan adikku Sabirin yang menelefonku tadi akan menduduki exam SMA nya esok..Timbul juga rasa gusar dihati aku sebagai kakak..memikirkan persediaan adik2 untuk menghadapi peperiksaan..doaku agar mereka dapat buat yang terbaik..

Aku bersyukur dilahirkan sebagai seorang kakak..tambah bersyukur dilahirkan dalam sebuah keluarga yang besar..10 orang dengan 6putera dan 4puteri sudah cukup menggamatkan rumah kami..kadang2..aku tersenyum bila memikirkan kerenah adik2..Alhamdulillah..masing2 tinggal di asrama..setidak2nya..disiplin dapat membentuk diri mereka..kalau di rumah..penat juga aku berleter..tambahan pulak aku punya ramai adik2 lelaki..tukang berseleraknya ramai..tukang mengemasnya sorang..bukannya mereka malas..Cume entahlah..mungkin itu sifat semulajadi lelaki..huhu..ada pulak yang kene boikot umi ni..bagiku..ketidakmaatangan mungkin mempengaruhi pemikiran dan kelakuan mereka..doaku agar mrk menjadi manusia yang tahu tanggungjawab dan matang dlm berfikir..selaras dengan umur yang semakin bertambah..dan aku sebagai seorang kakak seharusnya menjadi contoh untuk adik2..dan membantu mereka setakat yang kumampu..
Cuti lalu, aku sedikit bertingkah dengan adikku yang Tingkatan 5..fi’ilnya yang agak berubah..tidak lepas dgn handphone ditangan dan tersengih2 dihadapan handphone buat aku terasa bertanggungjawab untuk menegur..
“ Akim tahu angah..akim kawan je..akim dah cakap dah..akim nak belajar dulu..akim nak kawin umur 27tahun..
Terkejut ada..nak tergelak pun ade..aduhai..adik angah dah pandai cakap pasal kawin..bisiku sendirian..
Bilamana adikku yang berumur 17tahun ini berbicara soal kawin.. aku tahu..adikku ini tidak main2..dia mungkin boleh dikategorikan sudah terjatuh suka kpd kawannya itu..tapi,sbgi seorang kakak yang terlebih dahulu makan garam dalam memahami soal hati..jiwa remaja..maka adalah menjadi tanggungajwab aku utk menegur..
“Angah tak marah adik angah nak berkawan..tapi..angah tak suka bile tengok adik angah berkepit dgn handset setiap masa..tersenyum2 depan handset..adik angah tak macam ni dulu..adik angah dah berubah..” aku cuba meluahkan apa yang aku rasa..
Akim tahu angah..akim tahu jaga hati akim..”
“Ni bukan sekadar soal jaga hati akim..Ini mungkin ujian dari Allah..untuk Allah menguji akim..dikala akim sepatutnya tumpu pada persediaan untuk SPM..Allah uji akim dgn rasa suka pada seorang perempuan..angah tahu apa yang adik angah rasa..tapi, angah juga tahu..mkn perasaan tu tak kekal lama..”
“Ye angah..akim mengaku..akim terikut dgn kawan2..
“Akim..kita kena ada prinsip..kita kena ade pegangan..jangan mudah terikut2 dgn tingkah org..kita yang rugi..angah sendiri waktu di sekolah..angah tak reti nak sukekan lelaki..bagi angah..mak dan ayah hantar angah belajar..bukan utk suke2..bukan utk bercinta..untuk ckp2 soal lelaki..atau suke2 pd lelaki..tapi,utk angah menunutut ilmu..anggaplah menuntut ilmu ini sbgi amanah..anggaplah kepercayaan mak dan ayah kpd kita sbgi amanah..fokus pada SPM akim..adik angah kan budak pandai..ketua pelajar..terkenal dgn kebaikan akhlak dan budi..alim..angah tak nak adik angah jatuh..

“ Akim..banyak lelaki lemah kerana perempuan..tapi,lelaki yang benar2 beriman itu..dia tidak akan mudah jatuh kerana perempuan..tapi,dia yang akan membimbing perempuan itu menjadi perempuan yang baik..belum smpi masanya adik angah berbicara soal hati dan perasaan.. angah tak suka adik2 angah bercakap soal hati dan perasaan sblm adik2 angah benar2 faham apa itu tanggungjawab..
“akim faham angah..angah jangan risau..insyaallah..akim tahu apa yang akim buat..”
“baguslah kalau adik angah faham..angah cuma tak nak adik angah jatuh..perjalanan akim jauh lagi..mcam2 lagi dugaan yang akan akim tempuh..andai ujian sekecil ini..dalam soal menjaga hati..adik angah tak boleh nak lawan..mcm mane adik angah nak tempuh dugaan yang lebih mencabar..dahlah..lps ni..akim jgn main2 meseg lagi ye..fokus utk exam..usaha+doa+tawakal..insyaallah..Allah akan berikan kejayaan pada adik angah..
“Insyaallah angah..terima kasih..

Demikianlah serba sedikit kisah hidup aku sebagai sorang kakak..ada tanggungjawab yang terpikul dibahuku..Namun, tanggungjawab ini hanyalah tanggungjawab kecil..ada tanggungjawab yang lebih besar terpikul di pundak ini.. tangungjwab sebagai hamba Allah..sebagai ummat Muhammad..tanggungjawab sebagai seorang Islam untuk aku memastikan agama Allah tertegak di dunia ini..bilamana memikirkan tanggungjawab ini..sungguh..aku tahu aku tidak punya waktu utk main-main..ya Allah, aku khuatir tidak cukup kuat memegang amanah ini..maka pandulah hidupku agar aku bisa berjuang menegakkan agamaMu..

Ya Allah ya Tuhanku..Aku mohon hanya padaMu ya Allah..terangilah hati adik-adikku..bantulah mereka ya Allah..agar mereka dapat menjawab dengan tenang..ingatlah mereka tika mereka lupa..pandulah mereka tika mereka lalai..kurniakanlah kejayaan untuk mereka dunia dan akhirat dan jadikanlah mereka hambaMu yang soleh dan solehah..bantulah aku juga ya Allah..agar aku bisa menjalankan tanggungjawabku..sbgi hambaMu..ummat bagi kekasihMu..anak utk kedua ibu bapa yang melahirkanku..sebgai sorang kakak atau adik..seorang pelajar..seorang bakal guru..sorang sahabat..mahupun tanggungjawabku sbgi sorang wanita yang mungkin sampai masanya bergelar isteri atau ibu satu hari nanti..aaaminnnn…

1 comment:

syahir Mohamad said...

salam..
tak elok kosong je.. so saya komen lagi..semoga berjaya dunia dan akhirat.. ermmm.. tak tahu nak cakap apa..