Friday, February 27, 2009

MEH!UMI SUAPKAN..



Balik dari lab petang tadi, umi pergi kedai abe we membeli nasi kerabu..sudah lama rasanya tidak makan nasi kerabu..teringat waktu kali pertama makan nasi kerabu..hati umi sudah terpaut..bila bercakap soal nasi kerabu pasti tersenyum2 rakyat Kelantan..masakan tidak..nasi kerabu memang famous di negeri Serambi Mekah ini.. waktu umi ROS 1 dulu..umi sempat bersama-sama guru2 perempuan yang lain membuat nasi kerabu..waktu tu kami buat jamuan ringkas untuk guru-guru..tidaklah sesusah mana tapi masih boleh belajar..perlu benar2 belajar dari yang pakar..

Sampai di tpt yang dituju..

nasi kerabu aye ado?aku bertanye kpd penjual nasi kerabu itu..
”ado dik..kalu takdo, abe takdoklah kat sini..
aku sekadar tersenyum mendengar celoteh penjual nasi kerabu itu yang aku tahu sdang memancing hati pelanggan..
“nasi kerabu aye so?”lebih lado denge budu deh”aku memesan nasi kerabu ayam..
”ok..buleh..”
sambil tangan pantas mengisi nasi kerabu dan bahan2nya di dalam bungkusan kertas penjual tadi bertanye lagi pd umi..
”klate dok mano dik?”
" saye ore pehe buke ore klate..
“tu pandai kecek klate..banyak make budu yo dik..”
umi tersenyum sendirian..sejak matrik selalu sangat umi dikatakan orang Kelantan..tapi,umi tak kisah sbb umi suke kecek klate..hati terpaut dgn loghat Kelantan dari dulu lagi..waktu pak su umi kawin dgn mak su umi dulu..umi suka m'dgr mak su umi yang asal dari Kelantan kecek klate..lembut je bagi umi..
Selesai melafazkan akad jual beli..umi terus menuju ke bas..alhamdulillah, tak ramai orang..kalau tak..alamat berebut-rebutlah dibuatnya..sebaik sampai dirumah, umi menunaikan solat Asar terlebih dahulu..lepas solat umi terus mengadap meja makan..perut umi sudah menyanyi-nyanyi minta diisi..
”ina,mari makan dgn umi..umi beli nasi kerabu ni.." aku mengajak roomateku ina makan sekali..
”takpe,umi makan dulu..aku pun menyuapkan nasi kerabu itu kumulutku..rasa pedas dan budunya menusuk ke hati..
tak lama kemudian, roomate umi keluar dari bilik..
”mari ina..umi suapkan ye”..
rommateku terus duduk dikerusi sambil menganga mulut..aku pun menyuap roomateku makan nasi kerabu..umi rasa suke sangt dapat suap roommate umi..tambhan melihat roomate umi yang tidak kisah umi menyuapkannya..umi rasa rindu untuk suap budak kecik..suap orng besar pun takpelah..sedikit nasi..campur togey..isi ayam..dan sayur2an..aku menyuap sahabatku..suapan demi suapan..roomateku mengaduh kepedasan..aku akui nasi kerabu itu agak pedas krn aku yang minta ditambahkan lada..pedas ke ina?kesian pula aku tgk roomateku yang mengipas-ngipas mulut..

”mak..nak lagi..”

aku hampir ketawa mendengar roomateku memanggil aku mak..akhirnya sehingga habis aku menyuapkan nasi kerabu kemulutnya..
Teringat aku..waktu aku masih kecil lagi..aku selalu melihat ibu memberi makan pd adik2..budak2 kecik ni kadang2 susah nk disuruh mkn..terpaksalah siibu memujuk terlebih dahulu..aku masih ingt lagi..ibu sellu mengayun2 tangan yang berisi mknn dan diumpamakan seperti helicopter..lalu helicopter yang membawa mknn itu masuk ke mulut adik2..adik terhibur dgn pujukan ibu dan terus mkn ..

" CEPAT..HELIKOPTER NAK LALU NI..(SAMBIL TANGAN BERISI NASI MELAYANG2 DI UDARA) ..AUMMMM..PANDAI ANAK MAK MAKAN..SI IBU MENEPUK TANGAN..SI KECIL TURUT MENEPUK TANGAN..
pandai betul ibu pujuk adik..fikir aku waktu tu..
Peristiwa yang telah lama berlalu..
jika dulu aku melihat ibu menyuap adik makan..sekarang aku menyuap roomateku..dan kalau aku balik kampung..aku pula yang sibuk menyuap anak sepupuku..suka betul rasanya dpt menyuap mrk..
” Mari dina..mak cik suapkan nasi..”
kata aku pada anak sepupuku yang sebaya umur dgnku dan sudah punya dua anak..
si kecil yang berusia 9bulan itu belum pandai berkata-kata..aku terus menyuakan nasi yang sudah dicampur dgn sup dan dia terus memakannya..suapan demi suapan..berselera betul dia makan..aku yang menyuap tidak jadi makan krn seronok melihat anak sepupuku itu makan..
” selera betul dina makan La..(La nama manja sepupuku syamila)..
” dia memang kuat makan umi..kata sepupuku..
tersenyum aku sambil melihat dina yang memandang tanganku mungkin menanti aku menyuapkan makanan ke mulutnya..
SUAPAN PERTAMA UNTUKMU TEMAN..
Pernahkah sahabat-sahabat makan bersama di dalam satu dulang?? umi percaya pasti pernah kan! waktu umi di sekolah agama dulu, makan nasi di dalam dulang sudah menjadi satu kebiasaan.. Banyak hikmah makan satu dulang sebenarnya..Insyaallah, semakin kuat ukhwah antara kita..selain menjimatkan pinggan..huhu..tapi, Sebelum makanan sampai di mulut kita,sampaikanlah makanan itu dimulut teman kita terlebih dahulu..kita tak rugi apa-apa berbuat begitu sebaliknya makin terasa kasih dan sayang..Insyaallah..
“Umi, lepas ni ina suap umi pulak ye..”
"Takpelah ina..umi dah kenyang.."aku membuat helah melarikan diri..
Sebenarnya,Umi suka menyuap orang makan tak kisah kanak-kanak kecil atau mungkin besar tapi umi malu untuk disuap..
"Biarlah umi aje yang suapkan ye..bukankah umi ibu..

2 comments:

Anonymous said...

salam.. bile plak nk suap apin ni umi? apin pon igt ustaz ckp suh suapkan sahabat sebelah kite dlu sblm mkn... rase sayang kan pada kawan2 kite.

humaira' said...

hmm..pandaaaii apin..takpe,nanti umi suapkan apin pulak ye..umi nak suap banyak2..supaya apin cepat besar..takdelah kurus sangt mcm skrg..ehe..