Sunday, September 19, 2010

Memahami Jiwa Remaja


Memahami Jiwa Remaja

Kisah 1

Perasaan Untuk ‘Bercouple’???

Pelajar :Assalamualaikum teacher..teacher sihat?Lame tak dengar cite?

Teacher Umira : Teacher sihat..alhamdulillah..biaselah..raye2 ni..sibuk sket..

Pelajar :O..biaselah tu..emmm..teacher..saya nak tanye ni..salah ke kite wat orang2 kecewa dengan kita..tak terima apa yang kita wat sedangkan semua tu untuk kebaikan bersama??Baru2 ni saya ada ajak budak perempuan ni couple..tak sampai sehari pun..saya ajak dia terime..keesokan hari saya teringat janji saya pada teacher ..saya putuskan hubungan couple..dan saya anggap dia bagai kawan je..tapi,dia susah terima..macam mane??

Teacher umira :Bagi cikgu..tindakan kamu tu betul..lagipun,korang masih belajar..banyak kesan buruk dari baiknya terlibat dengan cinta monyet ni..jadi orang yang berjaya dulu..kamu lelaki..harus lebih matang..terangkan betul2 pada kawan kamu tu..dia pasti faham..xperlu couple2..angggap kawan biase aje..

Pelajar : Saya dah terangkan pada die..die susah terima keadaan nie..macam saya ni zalim sgt..kwn saya kpd budak perempuan tu pun dah tak suke kat saya dan xnak kawan saya g..emm..saya ni zalim ke??

Teacher umira :Taklah..kamu ambik keputusan mcam tu kan untuk kebaikan kamu dan kawan kamu tu..xde istilah zalim..kamu nak belajar kan?tahun depan dah nak SPM..seharusnya kamu tumpu pada pelajaran..bljr betul2 sampai masuk U..di U nanti,kamu mkn akan jumpe perempuan yang lebih baik..cinta monyet tak bawak kemana zali(bukan nama sebanar)..perasaan yang smtra..perempuan memang mudah emosi..kamu harus bijak tangani perasan mrk..

Pelajar :Teacher betul..tapi budak tu..pertikaikan tentang maruah diri..itu je..sedangkan tak sampai dua hari kami couple..saya plak yang rasa bersalah..

Teacher Umira :Maruah diri ape yang dia nak pertahankan?dia rasa maruah diri dia murah krn cuma dua hari bercouple sudah putus?perempuan yang baik..yang tahu jaga maruah diri..takkan gembira untuk bercouple..takkan gembira saat dia dipuji atau menjadi pujaan lelaki..tapi dia yang tahu menjaga batas2 perhubungan antara lelaki dan perempuan..yang ada rasa malu..yang bukan senang untuk dimiliki..nasihat die dengan baik supaya die membentuk diri menjadi perempuan yang baik..

Pelajar :K..teacher saya ni ganggu je..saya nie bawak teacher masuk hal saye je..saya mintak maaf..terima kasih sbb beri saya semangat..saya harap teacher doakan saya supaya jadi yang terbaik di dunia dan akhirat dan dpt gembirakan keluarga..takbir3..allahuakhbar..

Teacher umira :Takde ape2..teacher tak kisah kamu nak kongsi dengan teacher..walaupun kawan kamu tu dan kawan dia marah pada kamu tetap berbuat baik pd mereka..hati prmpuan cept sejuk..insyaallah..mrk akan faham nnti..kita harus bersikap professional..klu kamu rasa tindkn kamu tu betul n y terbaik maka yakinlah dgn kptsn y kamu buat..ape yang penting..kamu lakukn tu krn mencari redho Allah..insyaallah..yakinlah kate2 teacher..Allah akn beri kejayaan kpd kamu..Lagi satu..mintak maaf juge pada kwn kamu tu ye..minta maaf sbb kamu terlanjur ajak die couple dan akhirnye kamu pule y putuskan..die pasti malu..jadi kamu terangkn elok2..semoga die faham..

Pelajar : Insyaallah..saya cuba..

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Penglaman bergelar sebagai guru praktikal dan guru ganti banyak mengajarku tentang sesuatu..terutama dalam memahami jiwa remaja..sama ada luahan dari pelajar lelaki atau pelajar perempuan..kebiasaan nasihat yang kuberi kepada pelajar perempuan..lebih kepada soal menjaga maruah dan harga diri..dan kepada pelajar lelaki mengajar mereka akan erti tanggungjawab,kematangan dalam berfikir dan dari segi tingkah laku dan kata-kata..

Berbicara soal’couple’ ..aku percaya kebanyakan remaja zaman sekarang tidak lari dari isu ini..hingga sampai satu tahap..adalah menjadi sesuatu yang pelik jika seseorang itu tidak bercouple..daripada temuramah yang pernah kulakukan sendiri ada pelajar yang memberi jawapan..

“kawan2 saya suma ada couple cikgu..saya pun nak ada couple jugak..”

Astaghfirullahalazim..Pernah kita terfikir kenapa gejala seperti begini terjadi??sekolah yang sepatutnya menjadi tempat untuk pelajar2 menimba ilmu menjadi medan untuk mencri pasangan untuk bercouple??Malahan ada ibu bapa yang memberi’green light’ untuk anak-anak bercinta semasa masih di alam persekolahan?

Sidang pembaca yang dikasihi,

Adalah normal bilamana remaja-remaja yang sedang meningkat dewasa terutama yang dalam lingkungan umur 15tahun ke atas mula sudah pandai berjinak-jinak mencari pasangan..sudah mula menunjukkan kegatalan untu bermesej2 dan berbual di telefon dengan jantina lawannya..tetapi kita sebagai ibu atau bapa atau orang yang lebih dewasa harus bijak dalam memberinasihat secara berhikmah tetapi tetap tegas dalam memberi penerangan kepada mereka soal pergaulan antara lelaki dan perempuan..andai kita dapat membantu mereka untuk melepasi tahap’gatal’ mereka ini insyaallah..mereka dapat mengatasinya kemudian hari..apa yang penting ialah didiklah anak dengan dengan didikan agama..bagi anak perempuan terutamanya..ajar anak agar punya rasa malu dan tahu jaga maruah dan harga diri..pantau perilaku anak-anak..kemana mereka pergi?siapa kawan mereka?apa pakaian mereka??dengan siapa mereka bermesej?dengan siapa mereka bercakap di telefon?semua itu harus diambil tahu..jangan biarkan anak-anak hanyut dengan perasaan mereka sendiri..mereka masih muda..lebih menggunakan nafsu dalam perilaku..masih belum cukup matang dalam berfikir..kita sebagai yang lebih tua..perlu membantu mereka kembali kealam nyata..

Kisah 2

Kekurangan Kasih Sayang

Pelajar :Cikgu..saya rasa saya kekurangan kasih sayang…Ia mengganggu pelajaran saya cikgu..saya rasa tak semanagat nak belajar..

Cikgu Umira :Maksud kamu?

Pelajar :Mak dan ayah saya dah bercerai cikgu..

Cikgu Umira : Jadi kamu tinggal dengan siapa sekarang??

Pelajar :Nenek..

Cikgu Umira :Mak dan ayah kamu ada melawat kamu??

Pelajar :Dah lama mereka tak jenguk saya cikgu..

Cikgu : Macam nilah ayu(bukan nama sebenar)..pertama,cikgu nak kamu perbetulkan niat kamu..kamu mencari ilmu kerana Allah..kalau kamu niat betul pergi sekolah krn Allah..nak jadi orang berjaya kerana Allah..insyaallah..tiada sebab untuk kamu rasa tidak semangat untuk belajar kerana merasakan kekurangan kasih sayang dari ibu bapa kamu..krn apa yang kamu lakukan krn Allah..

Aku lihat mata pelajar itu sudah mulai merah..

Cikgu Umira:kamu tahu tak?kamu sepatutnya rasa bertuah..kerana antara banyak2 kawan kamu..kamu yang diuji..kamu diuji dengan ibu bapa kamu yang bercerai..kamu diuji dengan rasa kekurangan kasih sayang..Allah menguji kamu..kerana Allah tahu kamu mampu untuk lalui semua ni..

Pelajar itu menyeka air matanya..aku pula yang terasa sedih..

Cikgu Umira :kamu sabar ye..kamu kena kuat..kalau kamu rasa rindu pada mak dan ayah kamu..mengadulah kepada Allah apa yang kamu rasa..Hanya Dia yang Maha Mengetahui segalanya..apa yang penting..sebagai anak..sekalipun ibu dan ayah kamu dah bercerai..kamu perlu tetap sayang mereka..doakan mereka..jadi anak yang baik untuk mereka..itu cirri-ciri anak yang baik..anak yang solehah..Allah suka anak yang berbuat baik pada ibu bapanya..

Tangis pelajar tadi sudah mulai reda..

Cikgu Umira :Ingat pesan cikgu..apa yang paling penting..sebagai hamba..usah terlalu mengharap kasih pada makhluk..tapi haraplah kasih pada Allah..dan andai kita memberi kasih kpd makhluk.. harus juga kerana Allah..seperti kasih anak kepada ibu bapanya..kasih itu juga harus krn Allah..jika kita kasih krn Allah..sekalipun kita tidak mendapat balasan kasih trsbut..tetapi hati kita tetap rasa kasih..krn kita mengasihi ibu bapa kita krn Allah..insyaallah…takde ape2 ok..tak nak sedih2 lagi..

……………………………………………………………………………………………………...........

Kekurangan kasih sayangselalu menjadi penyebab permasalahan dikalangan pelajar..Kisah pelajar di atas mungkin antra masalah kecil yang sering dihadapi pelajar..apa yang lebih bahaya ialah bilamana remaja atau pelajar2 yang kekurangan kasih sayang bertindak di luar jangkaan..tidak hairanlah kebanyakan pelajar atau remaja yang mempunyai latar belakang keluarga yang bermasalah sering terlibat dengan masalah-masalah social sama ada di sekolah atau diluar..kerana kekurangan kasih sayang dari ibu bapa..pelajar-pelajar melanggar disiplin sekolah untuk mendapat perhatian dan lebih dahsyat lagi bilamana remaja sudah mula pandai mencari kasih sayang orang lain untuk menghilang rasa kekurangan kasih sayang..tidak hairanlah gejala social di Negara kita semakin meningkat dari setahun demi setahun..

Siapa yang harus dipersalahkan??

Tak perlulah kita menuding sesiapa..tetapi bilamana kita berdepan dengan masalah gejala social seeperti ini semua pihak harus mengambil tahu..sama ada ibu bapa..guru..pemimpin..media..masyarakat..semuanya harus menjaga tepi kain orang lain..semuanya harus memain peranan dan menjalankan tanggungjawab masing-masing…anggaplah anak-anak orang lain seperti anak-anak kita..cuba letakkan apa yang berlaku pada orang lain berlaku pada kita..disitu akan timbul rasa tanggungjawab untuk saling menjaga antara satu sama lain..

Kisah 3

Masalah Dalam Pelajaran

Pelajar : Cikgu..saya benci Matematik..saya tak tahu apa faedahnya belajar Matematik ni..

Cikgu Umira :Hmm..kenapa plak sampai jadi mcam ni..matematik ni best tau!sekali kita dapat jawab..betul..kita rasa nak buat lagi..

Pelajar :Entahlah cikgu..dulu..saya suka matematik..tapi..sejak saya kena tampar dengan cikgu Matematik saya waktu darjah 6..saya terus jadi benci dengan Matematik..entah ape-ape matematik ni..

Cikgu Umira :Iskh..kamu tak boleh cakap macam tu..nak tak nak kamu akan belajar juga Matematik ni..jadi,kamu kene ada rasa minat dengan subjek Matematik ni..

Pelajar :hmmm…

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

Benar..seorang guru itu bisa memberi kesan yang cukup mendalam kepada seseorang pelajar..lihatlah apa yang berlaku kepada pelajar di atas..peristiwa ditampar oleh guru Matematik sewaktu bersekolah rendah..memberi kesan kepada pelajar tersebut sehingga pelajar itu terus menjadi benci dengan subjek Matematik..yang akhirnya memberi kesan terhadap pencapaian Matematiknya..mungkin ada yang mengatakan..lantaklah..dia tak suka matematik..dia yang rugi..

Tidak!!adalah menjadi kesalahan guru tersebut bilamana pelajar tidak berminat untuk belajar kerananya…kadang2 kita selalu melihat kesilapan pelajar...tapi kurang melihat kesilapan kita..seorang guru yang bertanggungjawab hendaklah sentiasa berusaha untuk membuat pelajar2nya faham …akan sentiasa memikirkan bagaimana agaknya menarik minat pelajar untuk menyukai subjek yang diajar..Cara seseorang guru mengajar sememangnya cukup mempengaruhi diri pelajar..tanpa pelajar..takkan ada guru..bagaimana nakal pun keadaan anak murid kita..kita harus tetap sabar mendidik mereka..

Teringat pengalaman penulis waktu mengajar Bahasa Melayu Tingkatan 1..mengajar kelas akhir sekali cukup mencabar..dengan keadaan sesetengah pelajar yang tidak membawa buku dan alat tulis ke sekolah..bagaimana agaknya cara kita nak mengajar mereka??sampai satu tahap..kita perlu pergi meja-ke meja..memujuk mereka untuk menyalin nota dihadapan..tapi,bila difikir2kan semula..bagaimana tidak pelajar2 ini berminat untuk menyalin.. sedangkan mereka sendiri tidak tahu apa yang mereka tulis..kerana masih ada pelajar yang tidak tahu membaca dan mengeja dengan betul..hanya setelah aku mengadakan aktiviti berbentuk permainan seperti ‘Pertandingan Menulis’ dan ‘Pertandingan Kuiz’ di situ dapat dilihat kecenderungan dan minat mereka untuk belajar..kadang2..kita tak faham apa masalah mereka yang sebenar…pengalaman..begitu mengajar diriku..terima kasih ya Allah..

Kisah 4

Krisis identity

Pelajar : Cikgu,saya nak jadi lelaki..

Cikgu Umira :Nak jadi lelaki??tapi kenapa?

Pelajar :Saya ada abang..tapi,abang saya teruk cikgu..jadi saya nak jadi lelaki..biar saya yang ganti abang saya..

Cikgu Umira : Siti(bukan nama sebenar)..tak elok cakap macam tu..Allah dah jadikan kita perempuan kan?kita kene bersyukur..tak perlu sampai nak jadi lelaki..walau kamu perempuan..kamu tetap boleh bantu keluarga kamu..jadi anak perempuan yang baik..ye??

Tidak semena-mena pelajar itu menangis..

Cikgu Umira :Hmm..dah menangis dah kamu..tengok!nangis ni sifat orang perempuan tau!Allah dah memang jadikan kamu seorang perempuan..ciri-ciri tu ada dalam diri kamu..jadi..tak nak ubah2 ye..cikgu tak nak dah dengar kamu cakap nak jadi lelaki ye?tak nak merokok ye?boleh?

Pelajar tersebut mengangguk-anggukkan kepala..

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Tiada siapa yang faham hati mereka..apa yang mereka rasa sebenarnya..Masalah remaja yang punya krisis identity bukan perkara baru..betapa ramai remaja lelaki sekarang yang mengubah perwatakan menjadi perempuan..tidak kurang juga remaja perempuan yang berperwatakan seperti lelaki..tapi,ada antara kita yang cuba memahami??kadang2 kita hanya memandang..tapi tidak pernah berusaha untuk bertanya..untuk menyelami hati mereka yang sebenar??memberitahu mereka apa yang mereka lakukan itu salah..menyedarkan mereka kembali..memberi semangat untuk mereka melawat kemelut perasaan yang dihadapi..

“Tepuk Dada..Tanya Diri Sendiri..”

Kisah 5

Pengaruh Rakan Sebaya

Cikgu Umira :Kamu merokok?

Pelajar :Tak cikgu..kawan saya ada ajak saya merokok..tapi,saya tak pernah cuba lagi

Cikgu Umira :Kawan kamu tu perempuan jugak?

Pelajar :Haah!perempuan..

Cikgu Umira :Sekolah kat sini ??

Pelajar :Tak cikgu..dia tak sekolah..

Cikgu Umira :Aminah..cikgu tengok kamu ni pandai orangnya..orang yang pandai mesti pandai membezakan antara yang baik dan yang buruk kan??kalau kawan kamu suruh..atau sape2 suruh atau ajak buat benda2 yang tak elok..jangan ikut ye..merokok tak elok kan?membahayakan kesihatan..jadi jangan terpengaruh ye..

Pelajar :Baik cikgu..

……………………………………………………………………………………………………………………………………..

Cikgu Umira : Kamu merokok??

Pelajar : Dulu pernah..tapi sekarang tak dah..

Cikgu Umira :Kenapa kamu merokok??

Pelajar :Dah..sedara saya merokok cikgu..sume merokok..saya pun merokoklah..

Cikgu Umira :Ayah kamu tahu kamu merokok?

Pelajar :Tak tahu..kalau tahu..habis saya cikgu..

Cikgu Umira :Hmm..kamu ni..lepas ni tak nak merokok dah ye..

Pelajar :Saya memang dah berhenti cikgu..

Cikgu Umira :Ok..bagus..jangan merokok dah..dan jangan terpengaruh bila tengok orang merokok..

……………………………………………………………………………………………………………………………………

Pelajar merokok satu lagi masalah disiplin yang sering dilakukan pelajar..bila lalu ditandas contohnya..pasti ada bau rokok..teringat sewaktu aku bertanya tentang rokok dari kelas ke kelas..hampir semua pelajar lelaki pernah merokok dan ada yang sudah merokok sejak dari sekolah rendah..”susah nak berhenti cikgu..”kata mereka..kalau dari sekolah rendah mereka merokok..memanglah susah nak berhenti..apakah selama ini tidak ada yang membantu mereka untuk berhenti merokok??apakah ibu bapa tidak tahu anak mereka merokok?betapa banyak poster2 tentang bahaya rokok yang ditampal di papan kenyataan sekolah..tak kurang poster yang menerangkan tentang bahaya rokok dan kaedah untuk berhenti merokok..apakah mereka tidak membacanya???di kotak rokok sendiri..ada terpampang gambar2 yang memaparkan kesan merokok..tapi kenapa masih ramai yang merokok???teringat kata-kata seorang pelajar..”Kalau dah bahaya..kenapa jual cikgu??”ya!!disitu pointnya..bahaya rokok hanya pada kertas..hanya pada gambar..tetapi tidak pada tindakan..kita risau peningkatan jumlah perokok di Negara kita..kita risau dengan peningktan jumlah perokok dikalangan wanita..tapi,dalam masa yang sama kita tidak menghalang penjualan rokok..jadi,apa gunanya gambar2 yang memaprkan bahaya rokok ditampal pada kotak2 rokok??apa gunanya kempen yang dijalankan sedangkan dalam masa yang samarokok masih dijual dimana2???ibarat kata..semuanya hanya retorik semata-mata..

Sidang pembaca yang dirahmati Allah,

Kisah2 yang dipaparkan adalah kisah benar yang berlaku dari pengalaman penulis dalam memahami gelodak hati remaja..andai ada dikalangan pembaca seorang ibu atau bapa atau mereka yang lebih dewasa…mungkin seorang kakak atau abang..pekalah dengan perasaan dan keinginan anak-anak atau adik2 kita..dekatkan diri dengan mereka..fahami hati mereka..kadang2..mereka tak tahu apa yang mereka lakukan itu salah..mereka perlukan kita sebagai tempat bertanya..untuk membantu mereka membeza yang baik dan yang buruk..pahala atau dosa..tapi,apa yang lebih penting ialah menerapkan nilai-nilai agama itu dalam diri remaja..melahirkan rasa cinta pada Islam dalam diri mereka..insyaallah..mereka akan jadi remaja yang baik..yang berguna kepada agama,bangsa dan Negara..

Ditujukan khas buat remaja-remaja di luar sana..berfikir sebelum bertindak..sewaktu di alam persekolahan inilah kamu perlu membentuk diri kamu..supaya nanti..apabila kamu di luar alam persekolahan..kamu dapat menempuh reality kehidupan yang sebenar..dapat membezakan antara yang baik dan buruk..dosa dan pahala..tanpa terjerumus dengan sesuatu yang bersalahan..dari segi agama terutamnya..dan tidak cepat melatah atau terpengaruh dengan kejutan budaya..jagalah maruah diri..keluarga..agama..bangsa dan Negara..insyaallah..berjaya hidup kamu dunia akhirat..

Sekian untuk kali ini..

- andai mahu diri difahami..harus dulu belajar memahami -

3 comments:

Little_Scha said...

salam.. boleh saye tahu ape maksud nama umira ? sebab nama saya natasha umira.. saya dah jumpa maksud nama natasha tapi umira belum..kebetulan jumpa blog awak dalam google..sebab itu saya tanya..maaf ye..

humaira' said...

maksud umira takde..tapi,kalau umaira ade..maksudnya pemaisuri..amira pula maksudnya puteri..

Little_Scha said...

terima kasih..