Wednesday, October 29, 2008

ADUHAI SI BUAH HATI


ADUHAI SI BUAH HATI
Lama rasanya aku tidak berkongsi cerita..pulangnya aku ke rumah minggu lalu benar-benar mengubat rasa rindu..rindu aku untuk menatap si buah hati..sekalipun belum bersua muka..namun,kasih itu sudah terasa..rindu itu sudah menggamit jiwa sekian lama..aku sekadar mendengar cerita dari ibu.. tentang telatahnya yang sudah pandai tersenyum dan sesekali mulutnya terngaga-nganga seolah-olah ingin berkata sesuatu ..

Cuti 5hari di rumah bagaikan tidak terasa..buku-buku yang kubekalkan dengan harapan dapat’ study’ di rumah hanya tinggal impian..hanya sesekali sahaja aku membaca nota y kubawa..ada sesuatu yang lebih menggamit hati dari menatap buku-buku ini..

Bila siang dia tidur..bila malam dia berjaga..Along bercerita padaku yang hazim sudah begitu sejak lahir lagi..entah kenapa tidurnya seakan tidak lena..aduhai si buah hati..kenapa ikut perangai mak ngah ni..tak tidur malam…

hari pertama aku pulang..aku menjaganya..seperti biasa tidurnya seakan tidak lena..timbul pula rasa sayu dihatiku..masakan tidak..sedangkan kita yang dewasa letih bila tak dapat tido..inikan pula si kecil ini..

Hazim..kenapa tak dapat tido ni sayang??Hazim lapar??aku meletakkan jariku dimulutnya..dia pantas menghisap jariku..” Hazim lapar ye..aku memandang alongku yang sedang nyenyak tidur..hari-hari sebelum ni, along dan mak yang berganti-ganti menjaga hazim..along benar-benar letih..aku tak sampai hati untuk mengejutnya..Lagipun, sebelum along tidur dia sudah menyusukan hazim..tapi,aku tak hairan kalau hazim masih lapar..kerana anak lelaki memang kuat menyusu..

aku memangkunya diribaku..aku mula berzikir mendodoinya dengan alunan rentak yang kureka sendiri..atau sesekali aku menyanyikan lagu dgn irama yang mendayu..sambil menepuk-nepuk badannya perlahan..

Tidur hazim tidurlah sayang..
Tidur..tidur..tidurlah lena
Janganlah sayang jangan menangis..
Tidur..tidur..tidurlah tidur..

Matanya kian layu..akhirnya dia tertidur atas pangkuanku..aku rasa bahagia..kebahagian yang tak dapat diungkap dengan kata-kata..

Emm..comelnya anak sedara mak ngah ni..aku menatapnya sepuas hati..aku rasa tenang..ada kedamaian tika aku menatap wajahnya..hati wanitaku benar-benar terusik..ya Allah, andai aku punya anak sendiri..alangkah bahagianya..insyaallah,satu hari nanti..

sedar tak sedar rupa-rupanya jam sudah menunjukkan pukul 5.00pagi..aku meletaknya di ats tilam sambil menepuk-nepuknya untuk seketika..” Hazim tidur ye..

Melihat si buah hatiku yang telah lena..aku terus tertidur..aku benar-benar letih..mungkin kerana terlalu letih sbb belum sempat berehat sebaik aku sampai dirumah petang tadi..

Keesokan pagi..

ibu memandikan hazim..menggeliat dia bila air terkena tubuhnya..mungkin air itu masih sejuk sekalipun ibuku sudah mencampurkan dengan sedikit air panas..

Selesai mandi..ini adegan yang paling aku suka..mencantikkan anak buahku..Segala keperluan si buah hatiku ini telah aku sediakan..

Ibu memberikan hazim padaku..aku meltakknnya di atas tilam sambil mengelap-ngelap badannya yang masih basah..sejuk yek sayang??Mulutnya ternganga-ngangan seakan-akan dia faham akan kata-kataku.. Aku meletak losyen dibadannya sambil mengurutnya perlahan..sesekali dia menguap..ngantok ye..jap lagi,,mak ngah dodoikan ye..inilah si buah hatiku..tido yang tidak lena di malam hari..menyebabkan dia keletihan dan mengantok diwaktu siang..aku memakaikan losyen di leher dan punggungnya..lehernya sudah kelihatan merah..punggungnya juga merah..hazim..pedih hazim??dia menguap..setelah aku meletak losyen..aku letakkan bedak dibadannya..aku ambil barut baby..dan memakaikannya..tiba-tiba...cuuuur..dia kencing padaku..habis kain batikku basah..aku ketawa..

”aduhai hazim..hazim sayang mak ngah ye..

ibu kata kalau dia kencing pada kita..dia sayangkan kita..hihi..alhamdulillah lah aku belum pakaikan dia baju lagi..kalau tak habis semua basah..

Aku menyuruh adik bongsuku mengambil lampin,pemancut air baby n barut yang baru..

Aku membersihkan hazim ..kemudian,memakai barut n pampers..emm..wktu adik-adikku kecil dulu..tak pakai’pampers’ pun..pakai cawat yang dibuat sendiri atau lampin yang dilipat..aku tahu krn aku yang menjaga mereka waku mrk kecil dulu..tapi, sekrang dah advance..dah pakai pampers..emm..bukan apa..mereka kecil lagi dan masih dalam proses nak membesar. tambahan pula anak lelaki..pemakaian pampers wktu anak masih kecil tak digalakkan sangat krn khuatir menjejaskan tumbesaran mrk..apapun,aku tetap pakaikan hazim pampers tapi aku melonggarkan sedikir agar udara bisa masuk..


Sebelum memakai barut, aku merasa perutnya dulu..khuatir kalau perutnya kembong..baby baru lahir..kalau kita tak jaga betul mereka mudah kembung..sbb tu..kepalanya perlu ditutup dan dipakaikan sarung tangan dan kaki bayi..

Hmm..sekarang..baju dan suar pulak..aku memilih sepasang baju berwarna biru..dan yang terakhir..aku meletakkn bedak diwajahnya..ok..buah hati mak ngah dah comel..aku menciumnya..aku suka menciumnya kerana dia wangi..bukan wangi kerana bau bedak yang kupakaikan padanya..tapi bau dirinya yang sedia wangi..kewangian seorang bayi...

Ya Allah,rindunya aku pada dia..


Aku memangku si buah hatiku.. aku melihat dia seakan resah..sudah seakan bersilat pun ada..mulutnya sudah menyerong ketepi..aku tahu itu tandanya dia lapar..dia sedang mencari susunya..sabar ye sayang..aku pun membari hazim pada alongku untuk disusukan..suka aku lihat dia menyusu..anak lelaki memang lebih kuat menyusu berbanding anak perempuan..tapi, kata orang kalau nak anak-anak kite cerdik..susukan sendiri anak-anak kita..jangan beri mereka minum susu lembu..kalau si anak minum susu ibunya sendiri..hubungan si anak dan si ibu juga akan menjadi rapat..lagipun,susu ibu banyak khasiatnya..

Inilah alkisah si buah hatiku..Buah hatiku ini adalah anak sedara yang paling bertuah sekali..kerana apa?kerana dia anak buah aku dan adik-adikku yang pertama,,Hazim pasti disayangi semua krn dia punya ramai bapa n mak saudara..kami 9 beradik sudah menetapkan panggilan masing-masing..bermula dari aku,,mak ngah,adiik-adikku..pak lang, pak cik, pak teh,pak jang, pak itam, mak andak, pak uda dan adik bongsuku dengan panggilan mak su..oleh kerana kami sememangnya lahir dari keluaraga yang besar..semua adik-beradikku tak kira sama ada lelaki mahupun perempuan memang suka dengan budak-budak kecik..wktu cuti hari tu..sibuk semua nak menimang si hazim..hihi

Yang paling bertuah disini..siapa lagi??kalau bukan hazim..kan sayang??

Inilah kegembiraanku yang ingin dikongsi bersama..kerinduan yang kini sudah terubat..

untuk anak saudaraku, Muhammad Hazim Izzafran..semoga dirimu menjadi anak yang soleh yang satu hari nanti..


Gambar: inilah buah hati umi..Muhammad Hazim Izzafran

No comments: