Monday, March 2, 2009

SULAMAN CINTA : BERTAUBATLAH SELAGI ADA MASA..


Kami pasangan paling romantik???

Pada suatu malam yang dingin, umi dan beberapa orang sahabat dalam perjalanan pulang ke kolej. Kami jalan beriringan sambil berbual-bual..tiba-tiba sesuatu mengganggu pemandangan umi..umi terpandang satu pasangan..pasangan itu berjalan dihadapan kami..cukup romatik seolah-olah pasangan suami isteri..macam-macam perasaan berbaur dalam hati umi..umi rasa nak marah..umi rasa nak termuntah..sebab umi memang tak boleh tengok..akhirnya nak tak nak..umi terpaksa berhenti..sahabat-sahabat umi sibuk bertanya..kenapa??umi sekadar mendiamkan diri..

Tahukah kalian apa yang umi nampak??

Malam tu, umi dapat melihat allkisah percintaan yang romatik dipandang mata tapi sayang..percintaan itu diulit maksiat dan dosa serta nafsu yang beraja dijiwa..dengan syaitan mengeliligi mereka dan bersorak-sorak kegembiraan..

Romantik…memang romantic..apa tidaknya, pasangan itu berkongsi-kongsi aiskrim ..pada mulanya, si lelaki menjilat aiskrim..kemudian, disua aiskrim kepada buah hatinya..dan buah hatinya, terus menjilat aiskrim itu..kemudian, si gadis pula memberi aiskrimnya kepada si teruna..

ya Allah.. istighfar umi dibuatnya..mahu saje umi bertanya..”kamu berdua ni suami isteri ke?tambahan pulak dah selalu benar umi nampak pasangan ini..ya Allah..kurniakan hidayah kepada hamba-hambamu yang lalai ini..
andai pasangan suami isteri yang berkongsi aiskrim atau makanan..umi tak marah..tapi,yang berkongsi ini bukan suami isteri tapi manusia manusia yang sedang kemaruk cinta..umi rasa nak termuntah sangat waktu tu..
umi terfikir..nanti kalau dah kawin..orang2 yang kemaruk cinta ini, akan terus berkongsi makanan?jike ye..baguslah..cume umi khuatir..waktu bercinta je dok tunjuk kat orang kita pasangan paling romantik..kita main kongsi-kongsi aiskrim..bila dah kawin..sume hilang..adegan suap-menyuap suami isteri dah hilang..bak kata orang..bila bercinta..kentut pasangan pun boleh jadi wangi..emm..macam2..
ada juga orang waktu bercinta..punyalah bersayang sayang..bucuk2..hubby hubby..manja2..tapi,bila dah kawin..bucuk kemana?hubby kemana?sayang dah tinggal ayang..pastu tinggal 'yang' je..sebab dulu..sebelum kawin..dah selalu sangat sebut..
dulu,waktu bercinta,punyalah prihatin..lepas kawin..terus hilang..salah sikit..terus dapat penampar dengan penerajang pula..
bercinta sebelum berkawin dengan berkawin..tak sama..umi sendiri pernah bertanya dengan sepupu umi.."berkawin dengan bercinta lain umi..waktu dah kawinlah baru keluar belang masing2.."
bagi umi ia ada benarnya..waktu bercinta ni sumenye indah..semuanya baik..bila dah kawin..barulah tahu semuanya..tambahan plak bila cinta berlandaskan nafsu semata-mata..khuatir ia bersifat sementara..sama-sama kita fikirkan..


Kadang2..bila umi ada masa..umi akan bukak friendster..melihat friendster kawan2 sekolah..kawan2 matrik..kawan2 UPSI..umi melihat perkembangan kawan2 umi..bertanya khabar..dan jika ada ape2 yang umi rasa umi perlu tegur maka umi menegur.. itu tanggungajwab umi sebagai kawan..

Pernah satu hari, umi membuka friendster seorang hamba Allah..seorang perempuan..umi kenal orangnya tapi tidaklah terlalu baik dgn umi..sekadar kenal rupa..di dalam friendsternya penuh comment dari seorang lelaki..comment ungkapan cinta dan rindu yang tak tertahan-tahan..umi buka pula friendster lelaki itu..penuh dengan ungkapan cinta dan rindu dari gadis tadi..ya Allah ya Tuhanku..umi beristighfar sendirian..umi rasa kesian..kesian sangat dengan mereka..betapa mereka benar-benar di dalam kelalaian..betapa mereka benar2 didorong oleh nafsu yang jahat..

Hati umi melonjak-lonjak untuk menegur..akhirnya, umi menulis pada ruangan blog di friendster..hanya itu yang umi mampu untuk menyedarkan mereka..
Duhai pasangan-pasangan yang berkasih,

Untuk apa kalian menulis berbanyak2 kali ungkapan sayang dan cinta?kemudian ditonton pula kepada public?? tidakkah kalian berasa malu??tidakkah rasa jelik pada perbuatan kalian??

sayang...tak perlu diucap berulang kali.. rindu..tak perlu dihebah hebah..ditayang2 pada umum..cukup dengan ungkapan rindu kalian untuk bakal suami atau isteri tika doa ditadah kelangit..ia sudah cukup indah untuk kalian mentafsir anugerah rasa yang Allah beri krn rasa malu dan takut untuk meluah rasa kepada wanita atau lelaki yang belum halal krn belum dinikahi..
kadang2..umi selalu berfikir..entah apalah agaknya yang difikirkan oleh orang yang bercouple ini..langsung tiada rasa malu..benarlah..bilamana cinta itu bersulamkan nafsu..maka lahirlah manusia yang sudah tidak tahu rasa malu..dan akhirnya.,jika cinta bersulam nafsu itu diteruskan maka timbullah pula peristiwa sekian sekian mengandung anak luar nikah..pengguguran..buang anak...tangkap basah..

lebih teruk bila ada jua yang tak segan-segan menayang gambar dengan kekasih sambil berpeluk-pelukan dan melentok-lentokkan kepala..astagfirullahalazim ya Allah..sedih..aku sedih melihat sume ini..inilah realiti dunia sekarang ini..betapa ramainya yang sudah buta dengan cinta hingga tak bisa mengenal dosa pahala..hingga sudah tiada rasa malu..kurniakan hidayah dan petunjuk untuk mereka ya Allah dan lindungi aku dari semua itu..

Duhai pasangan-pasnagan kekasih,

kembalilah ke jalan Allah,

kepada siapa mahu kamu pertotonkan??tidakkah hadir rasa malu pada mata yang memandang?? andai tiada rasa malu pada ALLAH yang melihat setiap perlakuanmu..setidak-tidaknya lahirlah rasa malu pada manusia yang jelik melihat perlakuanmu..percayalah, apa yang kamu lakukan hanya dengan nafsu semata-mata..dia bukan yang halal bagimu..

umi mengerti perasaan kalian yang sedang kemaruk cinta..tapi,umi juga bisa membaca betapa kalian sebenarnya sudah buta kerana cinta..hingga kalian tak bisa membezakan antara yag halal dan yang haram..antara dosa dan pahala..bertaubatlah wahai saudaraku..ingatlah Allah melihat apa yang kamu lakukan..

Duhai pasangan-pasangan kekasih

Berkasihlah kerana Allah..sayanglah seseorang kerana Allah..jika benar kamu menyayanginya..jangan bawa ia bergelumung dengan dosa dan kemaksiatan..
tidakkah kalian ingin merasai keindahan sebenar cinta?keindahan tika kali pertama kalian melafaz panggilan’ abang’ kepada suamimu..atau bagi si suami melafaz ‘sayang’ sebagai panggilan manja buat si isteri.. keindahan tika kali pertama suami mengucup dahi kalian dan ia adalah sentuhan pertama..yang halal dan suci..dan andai ia dilakukan kerana Allah, ia menjadi satu ibadah dan mendapat ganjaran pahala..keindahan tika kali pertama kau melafaz rasa cintamu untuk isteri atau suamimu..tidakkah kalian mahu merasainya??

Kenape?
Kenapa kalian mahu menuturnya tika kalian belum bergelar suami isteri??kenapa kalian mahu menyentuh lelaki dan wanita yang bukan muhrim kalian??

Kenapa duhai kaum Hawa?kenapa kau izinkan lelaki menyentuh tanganmu…memeluk tubuhmu??apakah kalian merasakan cinta itu dengan peluk-peluk??sayang itu dengan ciuman??
Kenapa duhai kaum Adam?kenapa kau perlakukan begitu kepada wanita yang ingin kau nikahi??tidakkah engkau belajar untuk menghormati diri seorang perempuan?? atau kau sekadar mempermainkan hatinya??

Tahukah kalian..andai cinta itu dibina dengan nafsu..sampai masanya kalian akan merasa jemu..jemu kerana sudah terlalu banyak kata cinta, sayang dan rindu yang kalian ungkapkan..jemu kerana sudah tidak terasa indah dan kebahagiaan..

Kalian belum bergelar suami isteri yang sah saudaraku..

Tidakkah terfikir dibenak fikiran kalian..bagaimana kalian mahu melahirkan anak-anak yang punya akhlak yang mulia..soleh dan solehah..sedang kalian sebagai bakal ibu atau bapa juga turut hancur??berpelukan..berpegangan tangan..dating..

Duhai saudara-saudaraku,

Cinta itu suci..cinta itu fitrah..cinta itu anugerah dari Allah.. perasaan yang Allah hadirkan dalam hati kita..mengapa kau kotori rasa cinta itu dengan maksiat dan dosa??
umi khuatir, perasaan cinta yang kalian bina dengan cara yang tidak halal..dengan diiring dosa dan kemaksiatan akan bersifat sementara cuma..kerana cinta itu sentiasa perlu dipupuk dengan baja luahan kasih sayang kepada yang tidak halal..dibaja dengan bergayutan di telefon sekian lamanya..dibaja dengan keluar berdating..dibaja dengan zina..zina hati,mata, telinga dan tangan..lebih dahsyat hingga ada yang sanggup melakukan zina kemaluan…astaghfirullahalazim…

cukuplah..

bertaubatlah duhai sauadaraku..

pintu taubat masih terbuka..

malu..malulah pada Allah..malulah atas dosa yang terlalu banyak kalian lakukan..


KENDALIKAN NAFSU DENGAN KEIMANAN DAN KETAQWAAN..SERTA AKAL YANG WARAS..

JANGAN..JANGAN BIARKAN NAFSU MENERAJUI AKAL..

JANGAN BENARKAN SYAITAN MEMERANGKAP KALIAN..

Jika benar, kamu dah tak bisa menahan nafsu dan kamu rasa kamu sudah berkemampuan..nikahlah..andai kamu belum mampu..berpuasalah..berjihadlah melawan hawa nafsu..berdoalah pada Allah agar Allah melindungi hati kalian dan bakal suami/isteri...jangan kamu dibutakan oleh cinta..jangan terlalu mudah terperangkap kepada jerat syaitan..

Allah sudah menganugerahkan kita akal untuk berfikir..kita bukan budak-budak lagi..kita dah besar..kita dah matang..apakah cinta yang kalian bina benar-benar diiringi dengan kematangan kalian dalam berfikir??apakah kalian fikir kalian sudah cukup matang untuk bercinta andai kalian sendiri terlalu mudah terperangkap dengan cinta nafsu..hingga tak bias membezakan anatra dosa dan pahala?halal dan haram??

Umi tahu..jodoh perlu dicari..jodoh takkan datang bergolek..ia perlu hadir dengan usaha dan doa..umi tahu perasaan orang yang bercinta..Cuma umi mahu kalian menjadi pasangan yang lebih matang dalam mengendalikan cinta..cinta harus dikendali dengan keimanan dan ketaqwaan kita kpd Allah..cinta harus hadir dengan rasa malu pada Allah..selagi tidak ada ikatan yang sah..jagalah dirimu..jagalah bakal isteri atau suamimu..jangan biarkan perasaan yang Allah anugerahkn itu diselubungi dengan dosa,maksiat dan nafsu syahwat..salinglah ingat-mengingati tentang dosa dan pahala..agar nanti, tika kalian sudah menjadi suami isteri..kalian bisa melahirkan zuriat yang soleh dan solehah..

Berpaut di dahan cinta
Ingatkah lagi kalian dengan ceramah di KHAR yang lalu yang bertajuk 'BERPAUT DI DAHAN CINTA' ?? apakah kalian masih ingat kata-kata ustaz Hasrizal atau Abu Saif??
cinta seperti kita berusaha mencapai cita-cita..
untuk mencapai cita-cita sebagai contoh cita-cita umi dulu untuk menjadi seorang pensyarah..maka untuk capai cita-cita umi..umi perlu berusaha..umi perlu cemerlang dalm UPSR,PMR, SPM, umi masuk matrik..umi dapat ijazah di UPSI dan seterusnya umi perlu ambil master..umi perlu berusaha..umi perlu belajar betul2..buat assignment..cemerlang dlm final..
begitu juga dengan cinta..cinta perlu ada matlamat yang jelas iaini perkahwinan..dan umi percaya..insyaallah, di dalam usia 20-an dan ke atas..kalian sudah matang dalam meletakkan matlamt yang jelas dalam percintaan iaitu untuk berkawin cuma bagaimanakah pula cara untuk kalian menuju matlamat itu??
contohnya, kalian perlu belajar betul2 di universiti agar kalian dapat ijazah..dan kemudian..dapat keje..nanti dah ada duit..kalian akan pinang dia..dan ambil dia sebagai isteri contohnya..selain dari itu, bakal suami juga perlulah melengkapkan diri dengan ilmu agama agar nanti bila dah kawin..boleh bimbing isteri dan anak2..untuk bakal isteri pula...belajar memasak..untuk tawan hati suami..bakal suami/isteri berusaha melengkapkan diri dengan ilmu dalam berumahtangga dan bagaimana menjadi suami yang soleh dan isteri yang solehah..bagaimana membina keluaraga yang mendapat keredhoan Allah..selain itu,kenal keluarga..doa pada Allah agar Allah permudahkan segalanya dan kalian dapat bersatu sebagai suami isteri..
Tapi,bagaimana pula kalau cinta itu disulam oleh nafsu??
kalian lalai dengan dunia yang kalian bina..tiap-tiap malam kalian berdating?tambahan pulak bila sedang-sedang berduaan..kalian ditangkap khalwat..lagi teruk bila ada yang sudah terlanjur..nauzubillahiminzalik..alamat tak tercapailah matlamat di atas..maruah tercemar..pelajaran terabai..lalai..dapat dosa..dan akhirnya..cinta terputus ditengah jalan..renung-renungkanlah..

Duhai bakal-bakal suami..

Duhai bakal-bakal isteri..
Rasailah keindahan segala rasa cinta setelah kalian sudah berkawin..

JANGAN MENGHARAP KASIH PADA MANUSIA..MENGHARAPLAH HANYA PADA ALLAH..

Percayalah, andai kamu menjadi manusia yang terlalu mengharap kasih manusia..sampai masanya tika kamu ditinggalkan..kamu akan kecewa..sandarkanlah harapanmu kepada Allah..Allah yang memegang hati-hati manusia..yakinlah akan setiapa doa yang kamu lafazkan..insyaallah,andai dia benar untumu Allah akan mempermudahkannya untukmu..yang panting kamu perlu saling mendoakan antara satu sama lain..

Duhai saudaraku-saudaraku..

Dengarlah nasihat umi ini..umi takda apa-apa untuk bantu kalian..umi tak tahu bagaimna untuk umi bawa kalian kembali kepada fitrah diri kalian sendiri..umi hanya tahu memberi nasihat..umi hanya tahu mendegar luahan hati dan mendoakan kalian..umi hanya bisa memberi semanagt untuk kalian berubah..tapi kalian yang perlu berusaha untuk mengubah diri kalian sendiri..

Duhai saudara-saudraku..

AJAL TIDAK MENUNGGU KITA..DAN KITA TAKKAN TAHU BILA AJAL MENJEMPUT KITA..

Sampai masanya ia datang, maka keluarlah roh dari jasad..

andai ditaqdirkan Allah..umi meninggal dunia hari ini..tika umi menulis blog ini..

maka umi jua akan pergi..

begitu juga dgn kalian..andai ditaqdirkan Allah, esok sampai ajal kalian maka kalian akan pergi..

MAHUKAH KALIAN PERGI DENGAN DIRI YANG SEDANG KOTOR?BERGELUMUNG DENGAN DOSA DAN NAFSU? TIKA HATI LALAI MENGINGATI SANG KEKASIH??

APAKAH KALIAN MAHU MENINGGALKAN DUNIA INI TIKA KALIAN BELUM SEMPAT BERTAUBAT ??

Andaikan, tika kalian sedang memegang tangan pasangan kalian atau sedang melakukan zina..tika itu, malaikat Izrail datang mencabut nyawa kalian..apakah masih sempat untuk kalian bertaubat???

Duhai saudara-saudraku..

BERTAUBATLAH SELAGI ADA MASA..

INGATLAH ALLAH MAHA MELIHAT..

DIA MAHA MENDENGAR..

DIA JUA MAHA TAHU APA YANG ADA DALAM HATIMU..


Aku menyeru untuk diriku yang lemah dan hina jua untuk saudara-saudra seislamku..

umi menulis ini dengan rasa kasih umi pada kalian..kalian saudara seislam umi..

umi menulis ini kerana rasa cinta umi pada Islam..

Ya Allah, ya Tuhanku..Yang Maha Esa lagi Maha Berkuasa..aku mohon padaMu ya Allah, kurniakanlah hidayat serta petunjuk kepada sekalian saudara-saudara seislamku..bantu mereka agar mereka bisa menahan nafsu dan keinginan mereka..kembalikan mereka ke jalanMu ya Allah..kasihani mereka..kasihani jua hambaMU yang lemah dan hina ini..dan kuatkanlah jua aku dalam menghadapi setiap ujianMu..terima taubat kami ya Allah..lindungi kesucian agamaku ya Allah..lindungi kesucian Islam..

3 comments:

Humayra' said...

bismillah.
Assalamu'alaykum.
nice posted!
rasa rugi pulak tak sempat kenal umi masa di kmj dulu...
apapun itu semua aturan ALlah kan..

salam ta'aruf, salam ukhwwah, salam mahabbah..:)

hanim yusra said...

salam.. ana dah bacer pristiwa kat atas tu..
memang memalukan dan menggelikan..
semoga kita dipelihara oleh Allah...

humaira' said...

waalaikumussalam untuk humayra' dan hanim yusra..

> salam ta'aruf,salam ukhwah,salam mahabbah kembali humayra'..ia benar..ia mmg aturan Allah..appun,insyaallah..semoga kita dapat saling mengenali disini..
> untuk hanim yusra..
insyallah..semoga Allah melindungi kita semua..