Tuesday, October 27, 2009

MEMPERMAINKAN ATAU DIPERMAINKAN??



…………..apa rasa jika dipermainkan dan memainkan perasaan orang lain…

mesej yang ringkas pertanyaannya tapi mendalam maksudnya..pertanyaan dari seseorang yang aku anggap spt abang sendiri dan aku hormati..

Tanye umi ke??atau..salah hantar ni??

Tanye umiralah..

Baik..
Aku terus menaip.. untuk membalas..

......................................................................................................

Memang sakit bila hati kita dipermainkan..tapi,janganlah kerana itu kita menjadi rosak..pandanglah sesuatu itu dari aspek positif..mungkin..ada sebabnye kenapa ALLAH menghadirkan seseorang yang sanggup mempermainkan dan melukakan hati kite..atau mungkin juga segala yang berlaku adalah disebabkan kesilapan dan dosa kita yang lalu…Anggap segala yang berlaku sebagai satu pengalaman hidup yang menjadikan kita lebih kuat pada masa akan datang…


Mempermainkan hati orang..bukanlah sesuatu yang baik..sebab itu..kite kene berhati-hati dalam memberi harapan..Tapi,penyelesaiannya disini sebenarnya hanya satu..dan manusia pun banyak kecewa krn yang satu ini..iaitu..kita selalu menyandarkan harapan kita lebih kepada makhluk tapi kurang pada pencipta-Nya..Bukankah ALLAH yang memegang hati-hati kita..dan DIA juga yang bisa membolak-balikkan hati..kalau benar kita yakin pada apa yang Allah taqdirkan..maka bersabarlah..dan ikhlaskanlah hati..

………………………………………………………………………………………………………

Ingatlah Allah dalam hatimu..
Nescaya tiada duka untukmu..
Ingatlah Allah dalam hatimu..
Nescaya musibah dunia tiada buatmu..
Kelmarin Allah membantumu..Percayalah..hari ini..dan selamanya Allah tetap membantumu..
Jadilah hamba yang paling bahagia disisi Allah..krn Allah sentiasa lakukan yang terbaik pada hamba-Nya..
………………………………………………………………………………………………………..
“ umi…saya masih tak kuat lagi..saya rasa nak menangis..adu sorang teman padaku..biarlah aku kenal dia sebagai Siti..

“Siti..kalau awak rasa nak menangis..nangislah sepuas-puasnya..andai dgn menangis awak rasa dpt melegakan hati awak…nangislah..insyaallah..awak akan rasa lega..
Adakalanya kita perlu menangis..
Agar kita tahu hidup ini bukan sekadar ketawa..
Dan adakalanya kita perlu ketawa..
Agar kita tahu mahalnya nilai air mata..
Bersyukur pada orang yang menyakiti kamu..
Kerana dia yang menabahkan kamu..
Bersyukur pada orang yang tidak mengendahkan kamu..
Kerana dia yang memupuk kamu berdikari..
Bersyukur pada orang yang menjatuhkan kamu..
Kerana dia orang yang memperhebatkan kemampuan kamu..
Bersyukur pada orang yang menyeksa kamu..
Kerana dia yang menguji kesabaran dan ketabahan kamu..

“ Ahad ni die kawin umi..dah sebulan lebih..saya masih tak dpt lupekan die..saya takkan maafkan die umi…sbb buat saya mcm ni…”

“siti…ikhlaskah awak pada die??apakah awak menyayanginya krn Allah??

"jika ya!maka cinta itu harus dgn hati yang ikhlas..biarlah dia..doakan die bahagia…kadang2..cinta itu menuntut pada pengorbanan..saya tak lihat die berniat untuk memepermainkan..tapi,kondisi dia sebagai lelaki yang berkeinginan untuk bernikah.."
"sabar..sabar..sabarlah..dekatkan diri pada Allah…Bacalah Surah Ar-Rahman..bacalah Al-Fatihah..sedekahkan pada roh awak..dan klu awak mahu sedekahkan juga pada roh die..buatlah solat taubat..mohon keampunan pada Allah..buatlah solat hajat..mohon kekuatan pd Allah..buatlah solat istikharah..mohon petunjuk dari Allah ats segala y berlaku..dan moga diberi ketenangan hati..

Aku melihat sahabatku itu menaip sesuatu di dalam handphonenye..
“Apa tadi umi??”
“Ikhlas..sabar..buat solat hajat..istikharah…”

Aku mendengar bait-bait yang keluar dari mulutnye…

(Hati kecilku berbisik…Ya Allah..die g salin apa yang aku cakap..simpati aku pd temanku..aku nmpk kesungguhan dlm hatinya untuk melupakan segala yang berlaku…kuatkanlah hati sahabatku ya Allah..)

Sakit..memang sakit jika dipermainkan..tapi,sabarlah dan anggaplah ia sebagai ujian..redholah atas segala yang Allah taqdirkan..inilah antra sebab knpe aku selalu smpikan pada sahabat2 dan adik2 halaqahku..spye jgn menyandar hrpn pd manusia..sandarlah segalanya pada Allah..kita tak tahu apa yang berlaku pada esok hari..hanya Dia Yang Maha Tahu..
andai kita sandarkan kasih dan sayang kpd manusia…maka akan terbinalah kasih sayang yang hanya akan bisa tumbuh jika bermesej setiap hari..jika bertelefon berjam-jam lamenye..jika keluar dating bersama..akan lahirlah golonga lelaki yang sanggup berhabis wang hanye krn cinta dan kasihnya pada kekasihnya..krn kita takut nanti die lari..nak pancing hati..sbb nanti..kalu tak buat mcm tu..nanti takde rasa kasih dan sayang..
Saudara-saudaraku..

Andai itulah makna kasih dan sayang dalam hati kita..maka jangan pelik bilamana kita melihat ramai yang tertonggeng dan tergolek krn kecewa..krn kekurangan kasih sayang..
Selagimana belum bernikah..maka die bukan sape2 kita..sandarkan segalanya pada Allah..Even sudah berkawin sekalipun..cinta dan kasih suami isteri itu juga harus disandarkan pada Allah..krn Allah pemilik segala hati..dia yang memberi rasa kasih dan cinta..die juga yang bisa men ghilangkan..tapi cinta dan kasih yang ditunjangkan dgn rasa kasih dan cinta kpd Allah..takkan pernah luntur..takkan pernah berubah..krn cinta dia krn Allah..”

“Saya suka duduk dengan umira..rasa macam nak tinggal kat sini je..umira bercakap dan memberi penyelesaian dari aspek agama..

"Siti..setiap apa yang berlaku dlm hidup kita..maka itu adalah perancangan Allah..andai kita memahami akan hakikat ini..kepada siapalah utk kita berbalik..melainkan pada DIA.."
"Saya rasa cemburu tgk housemate saya sume gayut kat telefon..bahagia je dgn gewe mrk.."
"Astaghfirullahalazim siti..itukah matlamat awak??untuk gayut2 dgn lelaki..sekdar suke-suke..matlamat awak xjelas siti..awak xtahu apa makna cinta dan perkahwinan...maka saya tak pelik andai Allah menguji awak dgn sume ni..."(ya!aku menjumpai punca permasalahan..)
"Untuk soal gayut2 kat telefon..awak tahu Siti…bila sy tgk org gayut kat handphone berjam-jam lamenye..melembut2kan suara berckp dgn psgn..ym sehingga pukul 3,4 pagi..saya pasti akan menangis siti…”
“kenapa???”

“Entah..saya rasa sedih..saya kasihan pada perempuan itu..dan kasihan pada lelaki itu..betapa lelaki dan perempuan yang sedang bergayut itu..benar2 dlm kesesatan yang amat nyata..diselubungi dgn nafsu..dan syaitan melonjak2 kegirangan..saya kasihan pada lelaki itu..lemah krn perempuan..dan saya kasihan pd perempuan itu..krn menjadi perempuan y melemahkan lelaki..”

"Siti..banyak lelaki lemah krn perempuan..tapi,janganlah kita menjadi penyebab untuk mereka jatuh..tapi yang mmebri kekuatan utk mereka…krn seorang isteri itu adalah sayap kiri suaminya..andai kita yakin untuk die menjadi suami kita..atau si lelaki yakin..utk wanita itu menjadi isterinya..maka kita pasti tidak mahu bakal suami atau bakal isteri kita lemah atau mandapat dosa krn kita..carilah cinta yang mendekatkan kamu dan pasanganmu kpd Allah..bukan yang menjauhkan kamu dari Allah..

“entahlah siti..saya ni..ada enam orang adik2 lelaki kat rumah..sepertimana saya jaga adik-adik saya..spt itu jugaklah saya tak suka melihat lelaki yang lemah krn perempuan..

“Umira tak b’ckp dlm telefon dgn lelaki??”
“Tak..krn itu sbnrnye prinsip saya..dan saya tak izinkan lelaki telefon saya pd benda2 yang mengarut..melainkan dgn ada tujuan atau atas sebab keje atau sesuatu urusan..

“perempuan itu lemah siti..tapi,kelemahan perempuan itulah kekuatannya...dan byk lelaki tersungkur krn kelemahan prmpuan yang satu ini..”

“Kita kena ada matlamat yang jelas siti..disitu letaknya kematangan kita dlm berfikir..Sebagai sorang wanita contohnya..kita harus tetapkan mtlmt yang jelas mahu menjadi sorang isteri krn Allah..dan bagi lelaki juga begitu andai mahu menjadi sorang suami..jadilah sorang suami krn Allah..apakah keinginan yang ada dlm hati kita bile berkawin??kita pasti nak anak sendiri kan?nak anak yang soleh dan solehah..yang boleh mendoakan kita..dan kalau saya..saya nak lahirkan zuriat yang menjadi pejuang utk Islam..tapi, apakah sume ni akan tercapai siti..andai zuriat kita itu lahir dari benih ibu dan ayahnya yang lalai dgn cinta nafsu..lahir dari cinta terlarang..lahir dari cinta ibu dan ayahnya yang bergelumung dgn dosa dan kemaksiatan??

"Ok..saya faham..cinta kerana Allah itu..harus dgn hati yang ikhlas.."

"Bukan sekadar ikhlas siti..tapi cinta yang terjaga..cinta yang meletakkan Allah teratas dlm setiap perlakuannya..cinta yang terlindung dari maksiat dan dosa.."

"Tapi..bisakah manusia hari ini menjaganya.."
"Tidak..andai kedua-duanya tidak benar-benar kuat.."
"Tidak..andai kedua-duanya tidak benar-benar memahami Islam.."
"Tidak..andai ia tidak hadir dgn keimanan dan ketaqwaan..
"Tidak..andai kedua-duanya tidak tahu matlamat yang jelas utk berkawin.."

……………………………………………………………………………………………………
Maka kerana itulah...manusia hari ini ramai yang kecewa krn merasakan diri dan hatinya dipermainkan???Dan
kerana itu jugalah lahir golongan yang tidak rasa berdosa saat die mempermainkan hati orang..

MEMPERMAINKAN??ATAU DIPERMAINKAN??

Tiada kekecewaan dalam hal ini..yang ada hanyalah tawakal..yang ada hanyalah sandaran pada Allah..yg ada.. hanyalah keyakinan pada apa yang Allah taqdirkan..

Muhasabah kembali diri kamu..apakah kasih yang kamu bina itu terjaga atau tidak??halal atau haram??diselubungi dgn nafsu atau terjaga??menyebabkan kamu lalai dlm solat ataupun tidak??mendekatkan diri kamu kpd Allah atau menjauhkan..
Andai ya!kamu lalai..maksiat..tak terjaga..nafsu..zina..zina mata..hati..tangan..kaki..maka bersyukurlah..mungkin ujian itu Allah anugerahkan kpd kamu krn Allah ingin menyedarkan diri kamu supaya kembali padanya..dan merenung dosa dan kesilapan kamu yang lalu..
p/s: segala apa yang ana kongsikan disini adalah sebgai renungan kite bersama..bukan utk mengaibkan sape2..ia cukup sekdar cerita buat pengajaran kite bersama..krn ini adalah realiti yang berlaku dlm kehidupan kita sekarang..waallahualam..

4 comments:

syahir Mohamad said...

salam..
teruskan yakin dgn prinsip yang kita percayai. Jgn biar ia berlalu dgn sia2. Amatlah rugi org yang tidak pegangan pada kata2 nya. "setiap perkara yang berlaku ada hikmah". tu kata2 yang selalu menjadi penguat saya. Percayalah. Semua ni datang dari Allah. kita datang dan pergi kepada-NYA. tidak kira ia baik atau tidak, ada sebab dan hikmat tersendiri. tidak pada kita, pada org disekeliling kita.. heheh.. banyak cakap banyak pula salah nya.. best2..wassalam..

insyirah sensei said...

salam..
terima kasih kak..
artikel ni best sangat. sy sgt terkesan dgn artikel ni. terus terang sy nangis baca artikel ni..
teruskan menulis. semoga sentiasa diberkati Allah S.W.T .

Anonymous said...

sy menyampah artikel awk..macam taik...tulis xreleven.

Anonymous said...

Seperti apa yg sedang sy lalui skg ini