Sunday, July 4, 2010

DOA YANG TIDAK DIMAKBULKAN ALLAH

Doa adalah senjata umat Islam..Doa juga melambangkan sifat kita sebagai hamba yang sentiasa mengharap pada Allah..teringat sewaktu belajar di ‘Pondok Pasir Tumbuh,Kelantan’ di dalam mempelajari kitab Hikam..hari itu tajuk yang diajar oleh Ustaz ialah berkenaan doa..sekalipun kita berdoa..dan kemudian..doa kita itu dimakbulkan Allah..tapi,kita tidak boleh mengatakan bahawa apa-apa yang berlaku itu adalah disebabkan oleh doa kita..

Contohnya..bilamana ada seorang hamba Allah yang berdoa..”Ya Allah..aku mohon padaMu ya Allah..berilah kejayaan kepadaku agar aku bisa menang di dalam pertandingan ini ya Allah..”Maka dengan izin Allah..hamba Allah ini menang di dalam pertandingan tersebut..namun,adalah tidak benar bilamana kita beriktikad bahawa ‘kita menang kerana doa kita tadi..”sebaliknya kemenangan itu sebenarnya adalah takdir Allah..yang sudah ditetapkan sejak awal lagi..

Pasti ada yang tertanya-tanya..jadi apa perlunya DOA??

Ya!Sepertimana yang ana terangkan di atas..kita berdoa..kerana itulah yang sewajarnya dilakukan sebagai seorang hamba.. doa itu melambangkan kehambaan kita pada Allah..
hanya kepada DIA disandarkan segala harapan..sedang doa itu juga sebenarnya adalah salah satu bentuk usaha/ikhtiar..orang yang tidak berdoa adalah orang yang sombong kepada Allah..nauzubillahiminzalik..semoga kita bukan dari golongan ini..

Saudara-saudaraku..
Tahukah kalian,kebanyakan ahli sufi..bilamana mereka ditimpa musibah sekalipun mungkin perkara itu kita anggap remeh..namun,apa yang pertama dilakukan oleh mereka ialah dengan menunaikan solat sunat dan berdoa kepada Allah..kemudiannya barulah mereka berusaha dengan cara yang lain..

kadang-kadang.. tanpa kita sedar..kita membelakangkan Allah dalam melakukan sesuatu..maka bersama-samalah kita mengamalkan untuk sentiasa berdoa kepada Allah..dahulukan Allah..dan bukan orang lain..

Di dalam Al-Quran banyak ayat-ayat yang memerintahkan agar kita berdoa..malahan Allah berfirman..”
Akan aku makbulkan doa hamba-hambaku yang berdoa padaku..

Tetapi..bilamana kita berdoa..janganlah pula kita meminta-minta cepat agar Allah memakbulkan doa kita..sebaliknya..kita harus tetap berdoa..dengan penuh kesabaran..dan jangan sesekali timbul prasangka bilmana Allah tidak atau belum memakbulkan doa kita.. kerana sesungguhnya hanya Dia Yang Maha Tahu...apa yang terbaik untuk kita..

Sesuai dengan hadis nabi..
Dari Abu Hurairah r.a bahawasanya Rasulallah SAW bersabda:Allah sentiasa memperkenankan doa seorang hamba selama doa itu tidak mengandungi maksiat atau memutuskan silaturrahim dan selama tidak minta cepat-cepat diperkenankan..”Lalu beliau ditanya orang..”Apakah maksud minta cepat-cepat”..Ajawab beliau..umpamanya seorang berkata dalam doanya “Aku telah mendoa ..aku telah mendoa tetapi aku belum melihat doaku diperkenankan..lalu dia putu asa dan berhenti berdoa..

Selain itu..kita juga hendaklah menjaga makan dan minum kita agar sumbernya adalah dari yang halal..kerana tidak dimakbul Allah doa dari orang yang makan dan minumnya dari yang haram..

Sabda Rasulallah SAW .. “Seseorang yang makan minumnya daripada sumber yang haram..doanya tidak akan dikabulkan...”

Rasullallah bersabda lagi..Allah ialah zat yang Maha Suci dan hanya menerima sesuatu yang suci sahaja..Dia telah memerintahlan orang-orang Islam dengan perkara yang Dia telah perintahkan rasul-rasul-Nya.

Kemudian Rasulallah menyebut tentang seorang yang bermusafir dalam satu perjalanan yang jauh(doa seorang musafir ialah makbul).Dengan rambut yang kusut-masai,pakaian yang berdebu-debu (kerana kesusahan),lalu mengangkat tangannya ke arah langit dan berkata”Ya Allah,ya Allah,ya Allah..”tetapi makanannya haram,minumannya haram dan pakaiannya haram,sentiasa memakan makanan yang haram..maka,bagaimana mungkin doanya dikabulkan??(JaM’UL al-Fawaid)

Kita sentiasa terfikir-fikir sebab doa orang Islam tidak dimakbulkan Allah..mungkin kita bisa memahami sesuatu dari hadis ini betapa pentingnya untuk kita mencari yang halal..andai benar kita ingin doa kita dimakbulkan Allah maka kita juga hendaklah mengambil berat untuk menjauhkan diri dari mencari harta yang haram..apatah lagi bagi golongan bapa/suami yang mencari rezeki untuk isteri dan anak-anak..andai rezeki yang haram yang diberi..maka jangan pelik bilamana lahirlah anak-anak yang menjadi penagih dadah..perompak..peragut..bohjan..bohsia atau sebagainya kerana darah yang mengalir dalam tubuh mereka adalah dari sumber yang haram..

Selain itu..kita juga hendaklah yakin dalam berdoa..dan berdoa dengan berusungguh-sungguh bukan sambil lewa..

Dari Anas r.a katanya Rasulallah SAW bersabda:”Apabila kamu mendoa,hendaklah kamu sungguh-sungguh yakin dalam doa bahawa Allah Taala mendengar dan mengabulkan..Janganlah kamu mendoa dengan kalimat”Wahai Allah..jika engkau mau berilah aku!Kira sesungguhnya Allah Taala tidak dipaksa memenuhi sesuatu doa..”

Saudara-saudaraku..
Berdasarkan perkongsian di atas..insyallah..ana percaya kita sudah dapat merumuskan doa yang bagaimana yang tidak dimakbulkan Allah
1. Doa yang mengandungi perkara-perkara maksiat
2. Berdoa untuk sesuatu yang memutuskan silaturrahim
3. Doa yang diminta-minta cepat untuk dikabulkan
4. Doa dari orang yang makan,minum,pakaian dan hartanya dari yang haram
5. Doa orang yang tidak yakin dan seolah-olah memaksa dalam berdoa..

SIAPAKAH YANG TIDAK INGIN DOA MEREKA DIMAKBULKAN??
Bersama-samalah kita memperbaiki cara kita berdoa..dan jangan sesekali putus asa untuk terus berdoa..percayalah..andai Allah tidak memakbulkan doa kita sekarang..Allah pasti memakbulkan doa kita nanti..andai tidak di dunia..pastinya di syurga..dan andai Allah memakbulkan doa kita..maka ketahuilah.. bahwa hakikatnya itu semuanya sebenarnya telah ditakdirkan Allah..bukan asbab doa kita..kita cukup hanya hamba-Nya yang lemah lagi hina..hanya kepada DIAlah kita sandarkan hidup dan mati kita..

3 comments:

muslimah said...

assalamualaikum,,,akak mohon bertanya pondok pasir tumbuh tu macammana pengajian dia,,,waktu cuti boleh ikut serta ke?

humaira' said...

wa'alaikumussalam..boleh kak..waktu umi g dulu pun..waktu cuti semester..2minggu belajar disana..

syahir Mohamad said...

kadang2 kita hanya lihat doa yg tidak makbul tapi kita lupa diri kita sendiri. berusaha selama2nya..