Friday, August 1, 2008

MUNAKAHAT: HIDUP DALAM BERKELUARGA


MUNAKAHAT

Assalamualaikum w.b.t..kehadapan sahabat2 ana yang dikasihi..hari ini ana berminat untuk berkongsi dgn kalian tentang apa yang dipeljari dlm’Munakahat’ iaitu perihal nikah kahwin..rumusan yang ana bentangkan dibawah adalh sumber dari kitab waktu ana bersekolah agama dulu..perkahwinan bukanlah perkara yang boleh dibuat main tapi harus disedari akan makna disebalik sebuah perkahwinan dgn cukup jelas oleh pasangan yang hendak berkahwin..Insyaallah,ana akan cuba terangkan pada kalian secara detail.. segala apa yang ana belajar dulu..dari hakikat kenapa seseorang manusia itu perlu berkahwin sebenarnya..

TAJUK 1: HIDUP DALAM BERKELUARGA

cuba kalian fikirkan sebentar..

bolehkah manusia hidup tanpa keluarga??

untuk hidup mungkin boleh tapi hidup itu tidak akan sempurna kerana keluarga merupakan institusi asas bagi manusia hidup bermasyarakat .Ini bermakna perkara utama dalam keluaraga iaitu manusia..sama ada suami,isteri,ibu,ayah, anak, datuk,nenek,cucu dan seterusnya..Pembentukan keluaraga ini pula haruslah mengikut undang2 atau hukum syarak.

Selain manusia, untuk membentuk keluarga juga perlu ada peraturan dan adab dalam keluarga dan setiap ahli dlm keluaraga perlu mengikutnya iaitu perlu ada tempat tinggal sebagai perlindungan,setiap ahli ada tugas dan tanggungjawab,ada sumber ekonomi dan pendapatan dan perlu ada hubungan yang langsung antara ahli keluaraga sebgai saluran bagi mengatasi maslah yang timbul dan untuk mengekalkan hubungan kekeluargaan..

apakah yang mendorong manusia mahu hidup berkeluarga???

Pertama ialah dorongan sifat semula jadi seseorang manusia itu sendiri..Allah telah menjadi kita berpasang-pasangan..ada malam..ada siang..ada langit..ada bumi..begitu juga dengan adanya lelaki..ada juga perempuan..lelaki ada keinginan kepada perempuan dan perempuan ada keinginan kepada lelaki..lelaki menjadi pasangan perempuan dan perempuan menjadi pasangan lelaki..maka bertemulah kedua-duanya dan membentuk keluarga..

Firman Allah didalam surah-Az-Zariyat:49 yang bermaksud..

”Dan daripada tiap2 sesuatu kami(Allah) jadikan berpasang-pasangan, moga-moga kamu dapat berfikir.

Namun begitu,walapun dikatakan lelaki itu pasangannya perempuan dan perempuan itu pasangannya lelaki,tidaklah bererti cukup keduanya sahaja..atau membuat pilihan sesama mereka sesuka hati. Kita manusia, ada hukum, ada peraturan, dan ada adab. Kita hidup di dunia ini menjadi hamba Allah dan hidup bahagia dunia dan akhirat. Jadi kita tidak boleh berbuat sesuka hati untuk memilih pasangan walaupun kita boleh memilih. Hal ini kerana lelaki itu ada emak dan ayah begitu juga dengan si perempuan..ada ibu dan ayah..jelasnya disini ialah masing2 punya keluarga..Maka kenalah ikut cara2 membina keluarga menurut hukum ISLAM seperti dimulai dengan merisik,meminang,akad nikah dan majlis perkahwinan..

Kedua ialah dorongan untuk memiliki zuriat yang baik dan berjaya dalam hidup. Contohnya ialah diri kita sendiri sebagai seorang anak.Sudah semestinya ibu dan ayah kita amat gembira anadai kita menjadi anak yang baik dan mereka juga mengharapkan kejayaan kita.

Ketiga ialah manusia dapat memenuhi keinginan dan keperluan melalui hidup berkeluarga. Manusia akan berapa puas apabila dapat membina keluaraga yang tenang,tenteram,maju dan dihormati.

Apakah cara untuk membina keluarga bahagia dan berjaya??

1) Ahli keluarga hendaklah berilmu dan tahu tanggungjawab masing2 serta mempunyai akhlak yang mulia.

2) Hubungan yang sabar,bertolak anasur,hormat-menghormati, dan tolong-menolong

Keluarga membentuk masyarakat dan masyarakat membentuk ummah atau negara..kalau maju keluaraga..maka majulah masyarakat..


Inilah serba sedikit rumusan yang ana buat untuk tajuk yang pertama ini..tajuk 2 ialah nikah dan tujuannya..akan ana postkan disini nanti..insyaallah..ana juga takkan terangkan hanya munakahat,tapi,insyaallah ana akan berbicra juga dr segi akhlak,muamalah, tasawwuf dan sebgainya..semoga pembaca mendapt sstu dari apa yang ana sampaikan..

No comments: