Thursday, May 7, 2009

RINDUNYA ZAMAN ITU..


“Abang..cuba tengok angah..ada tak kat bawah katil??”

ibuku mengarahkan adik lelakiku mencariku..

dari bawah katil..aku sudah mendengar jeritan ibu..aku yang sememangnya berada di bawah katil cepat2 menutup tubuhku yang kecil dgn bantal yang memang sengaja aku bawak sekali di bawah katil..

tak lama kemudian,adik lelakiku yang sulung menjerit..

“takde mak..ada bantal je..”
”aku tersengih sendirian..yeye..abang tak nampak angah..hihi”

”ada..dia nyorok antara bantal2 tu..”

”Ya Allah...angah...kenapa duduk bawah katil tu..
kan sejuk..” terkejut aku dibuatnya..bile plak lah mak aku mengintai aku dibawah katil..huhu..

Peristiwa yang berlaku sewaktu aku darjah 5..tabiatku diwaktu kecil..aku sangat suka menyorok dibawah katil..disitu tempat aku menangis..sampai tertidur-tidur..disitu juga tempat aku melepas rajukku..

Zaman kanak-kanak..zaman sek rendah.. cukup indah bagiku..aku pasti..kalian juga pasti punya zamaan kanak-kanak yang indah..mkn ada yang menyorok dipintu atau di bawah meja bila merajuk..ada yang suka main anak patung..main kawin-kawinlah..ehe..kenangan zaman kecil bile dikenang..kadang2..buat kita tersenyum sendirian..tambahan..bila ibu menceritakan gelagat kita waktu kecil..tersengih-sengih malu dibuatnya..

ya!masa itu sudah berlalu..sudah terlalu jauh..tapi,tidak terlalu jauh utk dilupakan kenangan yang terpahat..

Kadang-kadang..hatiku terusik..bilamana melihat anak-anak kecil berlari-larian..melihat sikecil yang baru belajar bertatih..tambah terusik tika mendengar ada dikalangan mrk yang terlalu petah berkata..sekalipun sesekali tidak berbutir apa yang mrk tuturkan krn masih pelat..dan masih belajar bercakap..

Satu petang..aku berjalan-jalan di kolej berdekatan..aku terpandang seorang ayah yang sedang melihat anaknya yang sedang belajar bertatih..sesekali si kecil itu terjatuh dan cepat2 si ayah mengangkatnya..manakala beberapa kanak-kanak lelaki yang lain bermain bola disitu.fikirku..kanak-kanak lelaki lingkungan umur 3-11tahun itu anaknya juga...

aku terus berhenti..geram aku melihat si kecil itu..lalu aku pergi pada si ayah dan di sikecil..

Berapa bulan ni pakcik??
11bulan..
Ooo..11 bulan..
Baru pandai jalan yek!
Haah!
Ni sume anak pak cik??
Haah!5orang semuanya..Yang besar tu yang sulung..
Aku memandang seorang budak lelaki sedang menyepak bola..fikirku mungkin umurnya dlm 10-11 tahun..

Sebenarnya..si ayah bukanlah terlalu tua..mungkin lingkungan umur akhir 30-an atau awal 40-an krn aku pernah berbual dgn isterinya..isterinya berumur 35tahun..mrk berdua pekerja di kafe..tapi,sengaja aku memanggilnya pakcik..itu lebih sesuai bagiku..

Bola yang disepak si abang terlepas dari sasaran..ia masuk ke dlm longkang..berlari-lari si kecil yang baru pandai berjalan.. mengejar bola yang dimain abang2nya..tiba-tiba datang pula abangnya yang berumur lingkungan 3tahun kiraanku..mengambil bola di dlm longkang..si kecil menangis..sambil menghulur tangan..

”Ilham..bagi adik bola..”kata si ayah..

Aku turut memujuk si abang supaya memberi bola pada adik..awalnya..si abang berat..tapi, akhirnya si abang menurut.

Eh!mana pula si ilham ni..aku mencari si abang..

rupa-rupanya dia sedang duduk di dlm longkang..aku pun tak pasti apa yang dilihatnya..

”Ilham..mari sini..kotor tu..panggil aku sambil memerhatinya yang masih tekun duduk di dalm longkang..

Si abang memandang aku..kemudian dia keluar dari longkang..ditariknya tangan aku..dibawanya aku dekat dgn longkang yang tidak berair itu..

”ulat...katanya dgn nada pelat..

Aku melihat ke dalam longkang..
oooo...ulat..patutlah asyik je dia di longkang tadi fikirku..
”tak nak main ulat ye..takut kan..nanti die gigit..”kata aku kpdnya..

Tiba-tiba aku melihat dia mengambil pasir pada pasu bunga dgn tangan..dan dia menimbus ulat itu dgn pasir...

Subhanaallah..cerdik sungguh dia..

Si abang mahu mengambli pasir lagi..tetapi,aku mencegah..

”tak nak..tak nak...kotor tangan..tak nak main dah..dah mati dah ulat..”
kata aku..

kemudian si abang terus berlari menyambung bermain bola dgn si abang..

Aku melihat mereka bermain bola..si ayah turut menyepak bola..sambil mendukung si kecil..

Tiba-tiba si ayah menyapaku..

” Berapa orang dah anak??”

Aku tersenyum..

Ke tak kawin lagi..katanya lagi..
Ye..saya tak kawin lagi..

Sem brape??
Sem 6..kataku..

Dah habis exam??
Belum..baru 3paper..waktu itu aku hanya baru selesai 3 paper..

Orang mane ni??kata si ayah lagi..
Saya orang pahang..

Ooo..orang pahang..Pahang kat mane??
Kat Rompin..

Oooo.kat rompin..
Pak cik dah pernah sampai ke??
Eh!belum..

Ni..Dah ade ke??
Ade.. ade ape??Aku diam..
Mesti dah ada..insyaallah..tak lama lah tu..
Pertanyaan ditinggal tanpa jawapan..
Tak lama kemudian..datang kawn si ayah..melihat si ayah yang berbual dgn kawannya..aku berlalu pergi..ingin memohon izin untuk berundur..tapi,melihat si ayah dan kwn sdg berckp..aku terus pulang ke rumah..

Di dalam perjalanan..aku berfikir..

Ya Allah..dah gaya isteri orang ke aku ni??agak2 isteri anak berapa yek!!aku tersenyum..t’ingat kembali persoalan si ayah yang bertanya berapa orang anakku..

Sebenrnya aku tak kisah dikatakan gaya istero org..dikatakan gaya makcik pun aku tak kisah..lagipun..aku sudah punya anak sedara..bagiku..biarlah aku kelihatan seperti seorang yang sudah dewasa..sekalipun aku bertubuh kecil..bila kadang2 orang kate..tak suke bila sambut hari lahir..sbb dah makin tua..aku tak tahu kenapa..tapi,persepsiku mkn agak berlainan..aku suka bilamana usiaku makin bertambah..semakin bertambah usia menandakan semakin banyak cabaran..semakin banyak yang perlu diketahui..selain aku berharap..agar ia menjadikan aku seorang wanita yang tahu tanggungjwb..sama ada tanggungjawab aku sbgi hamba..seorang Islam..mahupun sesama manusia..

apapun..aku tahu..si ayah fikir aku sudah berkawin..mungkin krn dia melihat aku tidak kekok melayan anak-anaknya..atau mungkin krn penampilan aku hari tu..kelihatan spt orang yang dah berkawin..

Subhanaallah..aku sudah lari topik..apa yang ingin kukongsikan bukanlah perihal diriku..tapi,tentang zaman kanak-kanak..melihat anak-anak ini..mengingat kembali zaman kecilku..dan aku rindukan zaman itu..

K,lah samapai sini dulu..entah apa yang kuceritakan..malu pula rasanya.. huhu..

Sebelum aku pergi..aku ingin ucapkan selamat bercuti untuk kalian..jumpa lagi sem depan..jika kalian rindukan sahabat kalian ini..bacalah blogku..mungkin ia bisa mengubat rindu..semoga Allah sentiasa melindungi kalian..satu pesanan dariku..ingatlah Allah setiap saat..peringatan ini untuk aku sendiri..

Sekian dariku..
Wassalam..

2 comments:

puterinurzahra said...

salam..ummi kite pun org penah tego macam mak orang....

masa tu bawak anak sedar p jalan2 kat bandar kuching...

huhu saje je xda teman bawak la dia p jalan2...ade ke org kata tu anak sy ..
umur sy 20 anak sedar 9 thn..bila masa la sy kawen ye...hahaha

sekali tu org ingat sy bini kepada abang sy hahaha...ade ke patut..

adik dah macam bini abg...aiyoooo..ape da

humaira' said...

wa'alaikumussalam..wah..mak kepada anak umur 9tahun??lagi dahsyat ni..hihi..sbb muka nurul matured kot..dah gaya sgt mcm mak orang..ehe