Thursday, March 26, 2009

AKU JADI MALU SENDIRI YA ALLAH..

Tak tahu apa yang harus aku tulis..tak tahu apa yang kurasa..kadang-kadang terlalu banyak yang ingin kutulis..namun..ianya bagai tersekat untuk kuluah..kadangkala aku merasakan seolah aku berkata-kata denganMu ya ALLAH...hingga kadang-kadang kala jua aku rasa seolah-olah aku sudah tidak sabar untuk menanti ajalku…kerana aku ingin menemuiMu..

Firman Allah di dalam Surah Al-Ankabut:57
Tiap-tiap diri mesti merasai mati kemudian kepada Kami kamu dikembalikan

Firman Allah di dalam Surah Al-Ankabut : 5
Siapa yang mengharap menemui Allah di akhirat sesungguhnya janji Allah itu pasti datang dan Dia Maha Mendengar dan Maha Mengetahui..

Tapi,apakah amalan diri ini sudah cukup..untuk kumenemuiMu?

Bila mana aku mengingatiMu..aku rasa aku mahu terus mengingatiMu..aku tak mahu melihat dunia lagi..aku mahu hatiku terus berzikir mengingatiMu..kadang-kadang pernah terdetik dalam hati..alngkah baiknya andai aku bisa menemuiMu kini..tika hatiku berzikir mengingatiMu..billamana kumerasakan betapa Engkau begitu dekat denganku ya Allah..

Firman Allah di dalam Surah Qaf: 16

Dan sesungguhnya Kami menciptakan manusia dan Kami mengetahui apa yang dicbisikkan oleh hatinya dan Kami lebih dekat dengannya dari urat lehernya sendiri..

Firman Allah di dalam Surah Al-Baqarah: 186

Dan bilamana hambaku bertanya kepada engkau tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat..Aku memeprkenankan perminmtaan orang yang meminta..apabila dia meminta kepadaKu.Sebab itu perkenankanlah seruanku dan berimanlah kepadaku supaya mereka berjalan lurus.

ya Allah..aku ini hambaMu yang lemah dan hina..kadang kadang aku rasa takut sendiri..takut bila kadang kadang lidahku terlalu petah berkata..

aku takut bila kdang-kadang aku terlalu gembira mengusik rakan2ku ..

kadang kala aku takut dengan sikap ramahku..keanak-anakkanku dan riangku..

aku takut dengan langkahku yang kian laju mengejar keduniaan..

aku jadii malu sendiri..tika memikirkan apa yang kulakukan..tidak mempamerkan diriku benar-benar hambaMu..

Aku jadi malu sendiri ya Allah..bila mana aku memikirkan kadangkala aku lewat ke kuliah..sedangkan,jika aku benar hambaMu..aku perlu jadi Muslim yang menepati waktu..

Aku jadi malu sendiri ya Allah..bila kadangkala aku sibuk bercerita itu dan ini sedangkan jika aku benar hambaMu aku sewajarnya menjaga lidahku dari berkata-kata yang sia-sia..

Aku jadi malu sendiri ya Allah..bilamana aku berjanji kadangkala ku tak tepati sedang aku tahu antara cirri-ciri orang yang munafik itu ialah mereka tidak menepati janji..

Aku jadi malu sendri ya Allah bilamana aku teringat niatku untuk menuntut ilmu adlh keranaMu namun dlm sehari tidak pernah pula aku benar-benar mengulangkaji pelajaranku..

aku jadi malu sendiri ya Allah..bilamana kadang kala tido lewatku menyebabkan aku tidak bisa tahajjud menyembahMu..

Firman Allah di dalam Surah Al-Isra’:79
Dan pada malam hari hendaklah engkau bertahajud sebgai tambahan untuk engkau.Muda-mudahan Tuhan mengengkat engkau ke tempat yang terpuji.

aku jadi malu sendiri ya Allah..bila mana aku tak sempat membaca Matuhrat sebagai amalan tambhanku...

Aku jadi malu sendiri ya Allah bila kdangkala dalam sehari aku tidak membaca Al-Furqan..

Aku jadi malu sendiri ya Allah..bila memikirkan aku pernah berjanji pada diriku..aku akan mengahafal 3ojuzuk Al-Quran..namun kini aku tidak berkesempatan untuk mengahafal..

Aku jadi malu sendiri ya Allah,bila kadangkala aku hilang kekhusyukan dalam ibadahku..

Aku jadi malu sendiri ya Allah bila memikirkan aku exco kelab surau kolejku namun aku sendiri tidak ke surau.. hanya kadangkala berpeluang berjemaah bersama roomateku..

Aku jadi malu sendiri ya Allah..bila mengenang prinsipku..”hidupku..matiku..hanya untuk ALLAH dan ISLAM”..tapi,apakah aku benar-benar berpegang dengannya atau ia cukup sekadar kata-kata..

Aku jadi malu sendiri ya ALLAH..bilamana aku melihat dosa..aku tak punya kekuatan untuk mencegah..aku hanya mampu berdoa..

Aku jadi malu sendiri ya Allah bilamana aku teringat akan doaku agar Engkau mengurniakan keberanian untukku menjalankan ‘amar ma’ruf nahi mungkar tapi hakikatnya aku masih lemah untuk melaksanaknnnya..sekdar mmebenci dari hati..

Firman Allah di dalam Surah Ali-Imran: 110
Adalah kamu sebaik-baik ummat yang dilahirkan bagi manusia supaya kamu menyuruh dengan yang ma’aruf dan mencegah dari kemungkaran dan kamu beriman kepada Allah.

Aku jadi malu sendiri ya Allah bila aku teringat aku pernah mengikuti satu program untuk menjadi pendakwah..berdakwah kepada nonmuslim namun aku sendiri belum benar-benar berdakwah..

Firman Allah di dalam Surah An-Nahl:125
Ajaklah mereka kepada jalan Tuhan dengan bijaksana dan pengajaran yang baik dan bertukar fikiranlah dengan mereka menurut cara yang sebaik-baiknya.

Aku jadi malu sendiri ya Allah bila mengenang hatiku yang mudah tersentuh tika aku berbicara bab agama mahupun menyampaikan ilmu atau nasihat..aku khuatir aku sendiri belum benar-benar mengamalkan ilmu yang kusampaikan..

Firman Allah di dalam Surah As-Shoff:2-3
Hai orang-orang yang beriman!Mengapa kamu mengucapkan apa yang tiada kamu perbuat??sangat dibenci Allah bahawa kamu ucapkan apa yang tidak kamu perbuat.


Aku jadi malu sendiri ya Allah..bila terkenang kasih Rasulallah SAW terhadap ummatnya sedang aku juga ummatnya masih belum bisa mengamalkan selawat 100X sehari untuknya..

Aku jadii malu sendiri ya Allah..aku ingin masuk kesyurgaMu..namun amalanku tak seberapa..kadangkala aku leka dgn dunia..

Aku jadi malu sendiri ya Allah..bila ada yang memujiku kerana kutahu aku tak layak menerima pujian kerana segala pujian hanya untukMu..

Aku jadi malu sendiri ya Allah,bila kuteringat impianku..aku mahu menjadi yang terbaik dlm apa yang kulakukan....

jika aku menjadi hamba..aku mahu jadi hambaMu yang taat..

andai aku menjadi ummat..maka aku perlu menjadi ummat yang terbaik..

andai aku menjadi anak..aku perlu jadi seorang anak yang solehah..yang taat pada ibu dan ayahnya..

Firman Allah di dalam Surah Al-Ankabut : 8
Dan Kami wasiatkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada kedua ibu bapanya.Tetapi kalau keduanya memaksa engkau supaya mempersekutukan Aku dengan apa yang tiada engkau ketahui dan janganlah keduanya engkau turut!Kepada Aku kamu akan kembali dan akan kuceritakan kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan..

bilamana aku menjadi seorang sahbat..aku mahu jadi sahbat yang terbaik..

bilamana aku menjadi seorang pelajar aku mahu jadi pelajar beriman yang cemerlang..

bilamana aku menjadi seorang guru..aku mahu menjadi guru yang terbaik..pengasih dan penyayang..

bilamana aku menjadi seorang isteri..aku mahu jadi isteri solehah yang menjadi pemaisuri dihati suami..

bilamana aku menjadi seorang ibu..aku mahu jadi ibu yang terbaik untuk anak-anakku..

tapi,apakah aku sudah atau bisa melaksakan impianku??apakah aku bisa membentuk diriku menjadi wanita impianku??sedang aku punya kelemahan yang tertentu..sedang aku sbnrnye belum tahu apa yang berlaku nanti..apkah aku bisa menjadi guru yang terbaik dan penyayang?apakah aku bisa bersabar dgn kerenah peljar-peljarku nanti..

aku tak tahu ya Allah..sama ada aku bisa menjalankan kewajipanku sebagi isteri terbaik contohnya…atau aku hanya akan jadi isteri yang menyusahkan suami kerana diriku yang terlalu mudah tersentuh hati..atau apakah aku akan menjadi isteri yang tidak bersyukur dgn apa yang suami berikan padaku?

hanya satu ya ALLAH..keyakinan..dan doaku agar Engkau menetapkan iman dihati ini..membentuk akhlak dan peribadiku..maka itu kuharap bisa membentuk diriku menjadi wanita diimpi..

Firman Allah di dalam Surah Ali-Imran: 8

Ya Tuhan kami janganlah Engkau sesatkan hati kami sesudah Engkau tunjuk dan berikan rahmat kepada kami dari sisiMu..Sesungguhnya Engkau Maha Pemberi..

Aku malu sendiri ya Allah..bila kuterinngat betapa hinanya diriku yang tidak terlepas dari melakukan dosa dan kesilapan..

Aku malu sendiri bila mengenang semua janji..

Aku malu sendiri bila mengenang akan lemah dan hinanya diriku disisiMu..

Firman Allah di dalam Surah An-Nisaa’ : 28
Allah ingin memberikan keringanan kepada kamu dan manusia itu dijadikan bersifat lemah

Aku malu ya Allah..aku benar-benar malu..

oh Tuhanku..ampuni aku..ampuni hambaMu yang lemah dan hina ini..

Dunia melalaikan aku ya Allah..aku takut aku lalai..lindungi aku..

Ya Allah..setiap saat Engkau melihatku..Engkau Maha Mendengar apa yang aku katakan..dan eNGKau Maha Mengetahui segala yang ada dalam hatiku...ampuni aku..ampuni dosa hamba yang lemah dan hina ini..Jangan biarkan aku jauh dariMu ya ALLAH..Anugerahkan aku hati yang sentiasa berzikir mengingatiMu..lindungi mataku dari melihat perkara yang maksiat dan dosa..lindungi telingaku dari mendengar perkara maksiat dan dosa..lindungi lidahku dari berkata yang dosa, maksiat dan sia-sia..Lindungi aku ya Tuhanku..aku mahu merasai setiap saat yang kulakukan..maka Engkau memerhatikanku..hanya dengan itu ya Allah..maluku padaMu..takutku padaMu..maka itu melindungiku..kerana aku hambaMu..

Firman Allah di dalam surah AL-a’RAF:26
Hai anak-anak Adam!Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu pakaian untuk menutupi kemaluanmu dan pakaian untuk perhiasan tetapi pakaian taqwa itulah yang paling baik.Ini adalah sebahagian dari keterangan-keterangan Allah supaya kamu mengerti


Aku ingin menemuiMu ya Allah..menemuiMu dalam keadaan hatiku berzikir mengingatiMu..tetapkan iman dihati ini ya Allah..agar setiap denyut nadiku..setiap nafas yang kuhela hanya untukMu..dan bilamana sampai ajalku..aku bisa menemuiMu dalam keadaan diriku benar-benar hambaMu..

Firman Allah di dalam Surah Ali-Imran: 102
Hai orang-orang yang beriman,takutlah kamu kepada Allah sebenar-benar takut dan janganlah kamu mati melainkan kamu orang Muslim.

Firman Allah di dalam Surah Al-Ahzab: 41-42
Hai orang-orang yang beriman!Ingatlah Allah sebanyak-banyakknya.Dan tasbihlah(memuji) Allah pagi dan senja.

ALLAH..ALLAH..ALLAHURABBI..ALLAH TUHANKU..

No comments: