Monday, January 5, 2009

SENYUMANMU


Senyum sesuatu yang mudah untuk diucapkan tapi terkadang sulit pula untuk dilakukan. Secara nalurinya, semua orang mampu tersenyum...Namun, kadangkala disebabkan ketidakseimbangan emosi seakan sulit untuk melakukannya terutamanya saat hati gundah gulana meskipun senyum di kala hati gundah itu merupakan tanda ketabahan dan kepasrahan semata-mata kerana Allah SWT namun entah kenapa ia begitu sukar..


Rasulallah SAW bersabda:

Senyumanmu kapada saudaramu adalah sedekah

(Hadith riwayat muslim)

Kerana senyuman adalah sedekah yang paling mudah, orang yang mampu tersenyum adlah orang yang mampu membEri rasa damai dan rasa persahabatan kepada orang lain.Senyum juga dapat menggambarkan karekter si pemberi senyum bahawa dia mempunyai sifat lembut, ramah dan bersahaja..

Rasulallah SAW bersabda:

Janganlah kalian menganggap remeh kebaikan itu, walaupun itu hanya bermuka cerah pada orang lain.

(Hadith Riwayat Muslim)

saudara-saudaraku,

tahukah kalian senyuman kalian mungkin bisa memberi kebahagiaan hati bagi mereka yang memandang..tapi,berhatilah-hatilah jangan pula 'senyuman menggoda' yang kalian lemparkan..khuatir ada yang tergoda dengan senyuman itu hingga bisa menerbit bisikan jahat di hati..


jadi, mengapa begitu sukar menguntum senyuman di bibir??bukankah senyum itu kata orang tandanya bahagia..

seorang teman..bertanya padaku..umi, bagaimana mahu orang menyukai dan senang berkawan dengan kita?

maka aku pun membalas..selalu tersenyum..jagalah lidah dalam berkata..dan penuhkan hati dengan keikhlasan dalam mencurah kasih sayang kepada teman dan sahabat..

jadi, apa tunggu lagi..

senyumlah..dan janganlah lokek untuk membalas senyuman..kita tak rugi apa-apa walaupun mungkin orang yang kita senyum itu bukanlah orang yang kita kenal..tapi,cadanganku agar senyum itu buat yang muhrim aja ya..khuatir ada tergoda..dan tersilap mentafsir makna senyumanmu.. ^_^


terakhir pesan dariku...

senyum seindah suria yang membawa cahaya..
senyumlah dari hati..senyumanmu berseri..

No comments: