Saturday, November 15, 2008

SUBHANALLAH..MAHA SUCI ALLAH..


CIPTAANMU TUHAN..

Fajar yang menyinsing..aku memandang jauh diufuk timur..kesejukan menyeliputi diri ku..kesejukan yang memberi keasyikan kpd sihamba.. Tuhanku, akan kumulai hidupku dengan ’rasa’ baru..bantu aku Ya Allah..bantu aku ya Tuhanku..

Kulihat mentari..semakin lama..semakin kelihatan..semakin lama semakin terang cahayanya..

Masa kian berlalu..Jam berputar tanpa henti walau sesaat..

Aku memandang langit luas terbentang...Matahari kian memancar megah..Langitt cerah.. dengan kelompok awan yang tampak terapung...antara langit dgn bumi..nipis saja awannya..tidak menunjukkan ada wap-wap air terkumpul didalamnya..warna biru langit itu benar-benar mendamai hati hamba..warna biru..seumpama biru air dilautan..Subhaallah..indahnya alam ciptaanMu Tuhan..

Kulihat pula pohon-pohon yang kehijauan..dedaunan pohon-pohon itu melenggok-lenggok..seakan melambai-lambai padaku..atau mungkin ia sedang berzikir pada pencipta-Nya...zikir makhluk pada Pencipta..

Seketika, deruan angin menghembus lembut..Aku merasai hadirnya..aku merasai nikmatnya..aku merasai angin itu memeluk tubuhku..Subhanallah..Inilah nikmatMu Tuhanku..

Masa terus berlalu..Masa yang takkan menunggu..Masa yang sentiasa mencemburui manusia..

Aku memandang langit..awan mendung kelihatan..tanda-tanda akan turunnya hujan..

Seperti hati yang terdetik..betapa taat sihujan kpd Pencipta..mutiara dari langit itu gugur membasahi bumi yang tampak kering krn panahan mentari .. aku bagai terdengar bunga-bungaan bersorak kegirangan krn menerima air dari Tuhan..
tidak lama kemudian..hujan berhenti..

Matahari menyinar pancarannya yang semakin pudar..ia kian tenggelam..warna merah senja semakin menghilang di ufuk barat..duhai matahari..akan kutemuimu lagi keesokan hari..tunggu aku ya..

Malam menghijrah sementara..
Siang pergi buat seketika..

Malam itu..

Bulan menerang tampak penuh..Bintang-bintang berkelip indah..buruj-buruj kelihtan ..sekalipun hanya disinari si bulan dan bintang..namun,aku bisa melihatnya..
Sekali lagi..deruan angin menghembus lembut tubuhku..aku merasai hadirnya..Subhanaallah..indahnya alam ciptaanMu Tuhanku..

Malam kian sepi..Penduduk bumi tidur dibuai mempi..melainkan perindu-perindu yang mendamba cinta Ilahi..duduk berteluku di atas sejadah..melepas kerinduan yang tak berpenghujung..
Tuhanku..golongkan aku bersama mereka..Duhai malam yang menyepi..jangan sepikan hatiku tanpa cinta dari Penciptamu dan penciptaku..Tuhan..sedarkan hambaMu yang lemah ini..agar aku bisa menemuiMu..jagar jasad hamba bisa sujud padaMu..sedarkan aku ya Allah..izinkan aku mengubat hati rindu..

Fajar kian menyinsing..
Seperti yang diperintahkan..

Matahari akur menjalankan kewajipan..
Menerangi bumi dengan cahayanya..

Penantian semalam sudah terubat..

Matahari itu sudah kembali..Ia tidak menghilang..ia ada..perginya seketika cuma..hilangnya juga hanya seketika..

Inilah sunnatullah..alam ciptaan Allah yang membuktikan kebesarannya..segalanya sudah diterangkan di dalam Al-Quran..kitab panduan setiap insan.. kejadian siang dan malam..bumi yang berputar pada paksinya..bulan yang memantul cahya mentari..hujan..bintang dan semuanya adalah atas aturan dan ketetapan Allah

Seabagaimana Firman Allah di dalam Surah Al-Baqarah ayat 64 yang bermaksud:

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang dan pada kapal yang belayar dilaut dengan membawa benda yang bermanfaat kepada manusia demikian juga hujan yang Allah turunkan dari langit lalu dengannya Allah hidupkan tumbuh-tumbuhan di bumi yang sudah mati..serta ia biakkan padanya berbagai-bagai jenis binatang, demian juga pada perairan angin dan awan yang tunduk kepada kuasa Allah yang terapung-apung diantara langit dan bumi. Sesungguhnya pada semua itu ada tanda yang membuktikan keesaan Allah, kekuasaan-Nya, kebijaksanaan-Nya dan keluasan rahmatnya bagi kaum yang mahu menggunakan akal fikiran

Firman Allah lagi di dalam Surah Al-Baqarah: 21-22

Wahai sekalian manusia, beribadahlah kepada Tuhan kamu y mencipta kamu dan orang-orang terdahulu daripada kamu supaya kamu menjadi orang y bertaqwa.Dialah y menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan dan langit sebagai bangunan (y dibina dgn kukuhnya) dan diturunkan hujan dari langit , lalu dikeluarkannnya dgn air itu berbagai-bagai jenis buahan y menjadi rezeki bagi kamu . Maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah sekutu padahal kamu mengetahui bhwa Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa..

Maha suci Allah yang mencipta segala y dilangit dan dibumi atau antra keduanya..Maha suci ALLAH yang mengetahui segala y terang mahupun gelap..Maha Suci Allah yang mengetahui segala yang sembunyi mahupun nyata..Maha suci Allah dari sebarang sekutu..

Tuhan mencipta bumi, langit, syurga, bintang-bintang, bulan dan hujan.Tuhan mencipta manusia. Tuhan mengatur semua.Jalur hidup insan,warna cerah atau kelam, hujan atau teduh..segalanya atas ketentuan-Nya

No comments: