Wednesday, July 30, 2008

SERAUT WAJAH MILIKMU



Hari itu,
Aku pulang ke kampong,
Seperti biasa ku bertandang kerumahmu,
Ku lihat senyuman terukir diwajahmu..
Bila cucu kesayangan tok balik??
Semalam tok..jawabku ringkas..
Aku mencium tanganmu,
Aku memeluk n mencium pipimu,
Rindunye cucu atok kpd atok..bisikku di dalam hati..
Aku mencium pula nenekku..
Balik sorang je..mana sorang lagi??tokku bertanya..
Diriku hanya tersenyum..memahami maksud tokku itu..
setiap kali kubalik,itulah soaln y sering ditanya..
Takdelah tok..sorang lagi tertinggal..jawabku smbil ketawa..
Belajar2 jugak..kawin2 jugak..
Diriku hanya mendiamkan diri..
Ya Allah,layakkah aku menjadi seorang isteri skrg..
Insyaallah tok..smpi masanya nanti..
fikiranku melayang jauh
Teringt aku sewktu alongku selmat dinikahkan..
Kulihat kau mengesat air matamu..
Air mata kegembiraan n kesyukuran fikirku,
Tok..bagaimana jika satu hari cucu kesayngn tok ini dinikahkan??
Mungkinkah tok akn bersedih?
Apakah makna kesedihanmu?
Kerana gembira atu mungkin kau sayang utk melepaskanku..
tok..
Teringt cucu tok sewktu ayah menyuruh kami kerumah tok belajar agama,
Perkara utama kau ajarkn pada kami soal beristinjak,
Wktu itu kami masih kecil..msih bersekolah rendah..
Sibuk kami m’hafal bacaan2 dan doa y kau ajarkan..
Tapi,alhamdulillah tok..
Segala ilmu y tok ajar..cucu tok ni tetap ingt..
tok..
Kadang2,kau akn bertandang kerumahku,
Tak pernah terlepas dari mulutmu utk menyampikn sesuatu kpd kami..
Aku cube mendengar bait2 katamu..
Setiap ilmu yang kau sampaikn..
Sesekali kau akn menitiskn air mata tika kau mengajarkanku..
kutahu tok..kau dah tua..
kau ingin sampaikn ilmu yang kau ada unttuk cucumu..
Betapa nilanya ilmu yang tok smpikan..
Kau selalu berkata kepadaku..
Awal agama itu ialah mengenal Allah..
Kenallah Allah..kenallah diri sendiri..
Malulah kpd Allah..
Kuselalu mendengar kau bersyair..
Syair 25rasul..
Seringkali kuterlupa utk menyalinnya..
Tok..cucu tok rindukan tok..
Seraut wajah milik tok..
Yang sudah berkedut dimamah usia..
Tapi,wajah itu yang kurindu..
Kau begitu kuat tok..
Begitu kuat kau manjaga isterimu,
Nenekku y sudah tdk kuat berjalan..
Setiap hari ibuku akn menyuruh adikku menghntar lauk kerumahmu,
Tika aku balik,aku berpeluang menghantarnya,
Menghidang untukmu,
Kulihat kau n nenek tersenyum..
Bila nenek minta kumenggobek sireh..
Aku menggobeknya..
Merah bibir nenekku..
Aku tersenyum..
Aku lihat nenek memicit2 kakinya..
Kaki nenek lenguh??biar umi picitkan..
Kulihat kaki nenekku..
Yang kurus,berkedut,sudah tak nmpak isi dan ototnya..
Aku mengurutnya perlahan..
Sambil tu aku berbual dgn nenekku,
Cerita psal akakku yang tgl sorang,
Nenekku menangis..
Kesian cucu aku..kate nenek..
Aku tak berniat buat nenek sedih..
aku rasa bersalah
tapi,kutahu itulah hati org tua..
cukup sinsettif..
Aku cube melarikn topic dan menceriakan suasana..
Akhirnya,nenekku tersenyum kembali
tok..
Pernah sekali tok demam tok..
Aku bergegas kerumahmu..
Kulihat kau terbaring..
Tok demam??tanyaku..
Kau menjawab lemah..
Aku merasa kepala dan badanmu..
panas..getusku dihati..
Kuambil minyak untuk mengurutmu..
Kupicit2 kepalamu..
Tok kate aku kuat..aku pandai mengurut..
Aku sekadar tersenyum..
Kulihat badanmu yang sudah berkedut dimamah usia..
Sayu hati ini dibuatnya..
Dulu,tubuh inilah yang megurut n memicitku bila kudemam ketika kecil..
Ya Allah,sihatkan tokku..
Jika dulu aku masih kecil,kumasih boleh memijak belkangmu bila kau suruh..
Tapi,skrg..diriku tdk sanggup..
Cucu tok dah besar tok..
Biar cucu tok urut saje..
Kalau pijak pun..ku pijak hanya sebelah kaki..
Tok..jika kau sihat..
Kau yang mengubati orang…
Dgn ilmu yang kau dapat dr Allah..
Kau membaca ayat2 Al-Quran..
Alhamdulillah tok..dgn izin Allah..mereka sembuh..
Banyak yang perlu kubelajar darimu tok..
Tok,terima kasih ats kasih yang kaucurah buatku,
Terima kasih ats ilmu yang kau sampikn padaku,
Insyaallah tok..
Cucu tok akan ingatt..n amalkan..
Tok,cucu tok sayangkn tok..
Nenek,cucu nenek sayngkn neneK


Kepada sahabat2ku yang masih punya tok dan nenek atAu mungkin ibu n ayah yang sudah tua, jagalah hati dan perasaan mereka..org tua ni cukup sinsetif hatinya..mereka memerlukan kasih sayang n perhatian dr kite..hargailah mereka sementara masih ada..doakan mereka..jagalah mereka sebaiknya..

No comments: